Loyale kunder snydes for gode priser

Langt størstedelen får noget ud af at genforhandle deres forsikringsaftaler, men få gør det, viser ny analyse

Offentliggjort

Hvis man har haft det samme forsikringsselskab i flere år og ikke genforhandlet sin aftale, betaler man sandsynligvis mere for sine forsikringer end nye kunder.

Det viser en analyse, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har udarbejdet for Konkurrencerådet.

Analysen viser, at en kunde, der har haft det samme forsikringsselskab i mindst ti år, i gennemsnit betaler 425 kroner mere om året for sin bilforsikring, når man sammenligner med en ny kunde.

Betaler forskellige beløb

For indboforsikringen er den årlige merbetaling 240 kroner, mens den er 443 kroner for husforsikringen.

- To ens husstande betaler ofte ret forskellige beløb for deres forsikringer - alene fordi den ene har været kunde i flere år, siger Konkurrencerådets formand, Christian Schultz, i en pressemeddelelse.

- Vi kan dog se, at langt de fleste kunder, som forhandler om deres forsikringer eller skifter selskab, får noget ud af det, lyder det videre.

Varsler ikke kunderne

Årsagen til prisforskellen er ifølge Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, at forsikringsselskaber hvert år regulerer priserne for de eksisterende kunder ud fra et indeks, som er vokset mere end forbrugerprisindekset.

Det står beskrevet i kundens aftale, hvordan prisen reguleres, og selskaberne behøver derfor ikke at varsle kunderne, inden de sætter prisen op.

Langt de fleste får noget ud af det

Ifølge analysen får langt de fleste forsikringskunder noget ud af at forhandle prisen på deres forsikringer.

80 procent af de kunder, som har forhandlet prisen, har fået en lavere pris. Samtidig har 86 procent af de kunder, der har skiftet selskab, fået en billigere forsikring, end de tidligere havde.

Alligevel viser analysen, at størstedelen af kunderne ikke har indhentet nye forsikringstilbud eller skiftet selskab de seneste to år.

Powered by Labrador CMS