Loyale kunder går glip af fordelen
De fleste bilejere vælger det samme autoværksted. Men der kan være penge at spare ved at undersøge markedet og presse prisen ned
Når bilen skal på værksted, vælger rigtig mange af os at trille forbi det samme værksted, som vi plejer.
De fleste indhenter hverken tilbud fra andre autoværksteder eller forsøger at forhandle sig til bedre tilbud.
Det viser en undersøgelse lavet af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Men der kan være penge at spare ved at undersøge, hvad værksteder kan tilbyde. Sådan lyder det fra Ilyas Dogru, som er forbrugerøkonom i bilejernes interesseorganisation, FDM.
Undersøg markedet
- Hvis ikke man som bilejer undersøger markedet, inden man vælger et værksted, går man glip af fordelene ved, at der er konkurrence, siger han.
- Vi anbefaler, at man indhenter flere tilbud, så man kan sammenligne priserne og presse prisen ned. Det er hele essensen ved det frie marked.
Tallene fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens undersøgelse viser faktisk, at størstedelen af de forbrugere, som forhandlede med deres værksted, endte med at få noget ud af det.
Blot 18 procent af de adspurgte forhandlede med deres mekaniker, da bilen senest skulle på værksted. Men blandt dem fik flere end syv ud af ti enten en lavere pris eller en bedre ydelse.
Størstedelen skifter ikke
Undersøgelsen viser også, at størstedelen af forbrugerne ikke skifter autoværksted, fordi de er tilfredse med deres nuværende værksted.
Netop tilfredshed og tillid til værkstedet er afgørende, siger Erik S. Rasmussen, som er administrerende direktør i Dansk Bilbrancheråd, der er brancheorganisation for blandt andet autoværksteder.
- Der skal være tillid mellem bilejer og autoværksted. Bilejeren skal have tillid til, at prisen er fair - det er ikke det samme som at være billigst, siger han og uddyber:
- Vores råd er, at hvis du har et værksted, som du har tillid til, så er det dér, du skal komme. Er du ny bilejer, kan du spørge familie og venner, om de kan anbefale et værksted, som de har tillid til.
Erik S. Rasmussen erkender, at værkstedspriserne kunne være mere gennemsigtige.
Får kendskab til køretøjet
Men netop derfor er tilliden så vigtig, vurderer han:
- Der er også forskel på reparationer. Det vil være nemmere at få en nogenlunde retvisende pris på reparation af en synlig skade, såsom stenslag. Men det kan være sværere at identificere fejlen, hvis der kommer en underlig lyd fra højre side, når bilen drejer.
Han fortæller, at en fordel ved at bruge det samme værksted er, at værkstedet får kendskab til køretøjet.
- Men har man selv overskuddet og evnerne til det, kan man sagtens afsøge markedet og forsøge at finde en billigere pris på reparationer, siger Erik S. Rasmussen.
Tillid og tryghed
Ifølge Ilyas Dogru er tilbud en måde for værkstederne at øge tillid og tryghed, fordi tilbud gør priser og udgifter mere gennemsigtige.
- Sådan fungerer andre markeder også. Man indhenter et tilbud, siger han.
- Som forbruger kan man sagtens selv vælge en løsning, der er lidt dyrere, fordi man synes, den er lidt bedre. Det vigtige er bare, at priserne er gennemsigtige, så forbrugeren kan tage valget på et oplyst grundlag.
For nogle kan det føles svært at forhandle om prisen, men det kan ofte betale sig, tilføjer Ilyas Dogru.