Det kan koste dig tusindvis af kroner
Hvis du vil forhindre, at dit barn bruger penge i et spil uden din tilladelse, er her en effektiv metode
Når forældre eller bedsteforældre giver børn lov til at bruge en mobiltelefon, tablet eller spillekonsol, kan barnet i nogle tilfælde også have adgang til at foretage køb i et spil.
Der er flere eksempler på, at børn uforvarende har købt virtuelle penge og udstyr i et spil for titusinder af kroner med forældrenes betalingskort.
Men det kan forhindres. Og den mest effektive metode er at fjerne sit betalingskort i systemet.
Det forklarer Emil Ludvigsen, som er specialkonsulent med fokus på gaming og online fællesskaber hos den selvejende institution Center for Digital Pædagogik.
- Hvis man som forældre helt vil undgå, at et barn selv bruger penge i Apple, Android og Playstation Store, skal man sikre sig, at ens betalingskort ikke bliver gemt i systemet, siger han.
Hvis et betalingskort allerede er blevet gemt, kan man forsøge at fjerne det selv eller kontakte tjenestens kundeservice for at få hjælp.
Er gratis
- Det er typisk også muligt at begrænse muligheden for at købe ved at indstille en forældrekontrol. Men så skal man også lige sætte sig ind i, hvordan den virker, siger han.
Mange populære spil til børn og unge er gratis at downloade. Men flere af dem har såkaldte in-game buys, hvor man kan købe elementer inde i spillet - for eksempel skin og våben. Et skin er en slags virtuel kosmetisk udsmykning.
- Flere af spillene har i virkeligheden glubske forretningsmodeller, der prøver at få børn og unge til at bruge så mange penge som muligt løbende som betaling for oplevelsen, siger Emil Ludvigsen og uddyber:
- Spiluniverset lokker konstant til at bruge flere rigtige penge. Og det bør man være opmærksom på som forældre.
Her er skurkene:
I alt er 17 spil blevet anmeldt for manipulerende design - deriblandt populære spil, såsom "Fortnite", "Minecraft", "Roblox", "Pokemon Go", "Clash of Clans" og "Candy Crush".
Ifølge Emil Ludvigsen kan det være vanskeligt for børn at forstå værdien af penge i et spil, fordi pengene bliver digitaliseret.
- Når rigtige penge bliver vekslet til en spilvaluta, såsom v-bucks i "Fortnite" eller juveler og mønter i mobilspil, bliver det endnu sværere for et barn at gennemskue værdien af penge, siger han.
- Men man kan prøve at få barnet til at forstå, at et skin i "Fortnite" ikke koster 1200 v-bucks. Det koster 70 kroner.