MÅ TIL LOMMERNE:

Mercedes betaler kæmpebøde i Danmark

En million kroner, lyder bøden til Mercedes-Benz Danmark. Bilproducenten kom med vildledende miljøudsagn

Offentliggjort Sidst opdateret

KORT RESUME: Mercedes-Benz Danmarks vildledende markedsføring

Mercedes-Benz Danmark markedsførte biler som 'certificeret miljøvenlig' og 'den grønne revolution', hvilket kunne vildlede forbrugerne.

Forbrugerombudsmanden politianmeldte Mercedes-Benz Danmark i 2023 for markedsføring fra september 2021 til januar 2022.

Udtrykkene antydede, at bilerne var mindre miljøbelastende end faktisk tilfældet, hvilket førte til en bøde på en million kroner.

Mercedes-Benz Danmark erkendte en oversættelsesfejl og rettede fejlen efter at være blevet opmærksom på den.

Denne faktaboks blev genereret af Labrador AI og korrekturlæst af en journalist.

Med udsagn som "certificeret miljøvenlig" og "den grønne revolution" markedsførte Mercedes-Benz Danmark i flere måneder sine biler.

Beskrivelserne kunne dog vildlede forbrugerne, og Mercedes-Benz Danmark har nu accepteret at betale en bøde på en million kroner.

Det oplyser Forbrugerombudsmanden, som i 2023 politianmeldte bilproducenten for markedsføringen, der skete i september 2021 til januar 2022.

Foruden de to førnævnte udsagn brugte bilproducenten også udtrykket: "Mercedes-Benz begynder CO2-neutral produktion".

Det og ordene "den grønne revolution" var egnet til at vildlede forbrugerne. 

Dermed kunne de tro, at bilerne ville skade miljøet mindre, end de gør, skriver Forbrugerombudsmanden.

Fejlagtigt indtryk

Og med udsagnet "certificeret miljøvenlig" kunne forbrugerne ifølge Forbrugerombudsmanden få et fejlagtigt indtryk af, at bilerne har bestået en kvalitetstest eller opnået en miljøcertificering.

Udsagnet kunne dermed vildlede forbrugerne til at tro, at Mercedes-Benz Danmarks biler er mindre miljøbelastende, end de reelt er.

En oversættelsesfejl

Mercedes-Benz Danmark har oplyst, at brugen af udtrykket "certificeret" skyldtes en oversættelsesfejl. 

Mercedes-Benz Danmark rettede fejlen straks efter, at de blev opmærksomme herpå.

Vigtig information for forbrugerne

Forbrugerombudsmand Torben Jensen fortæller, at markedsføring af klima- og miljøtiltag er vigtig information for forbrugerne.

- Oplysningerne må derfor ikke give forbrugerne et indtryk af, at tiltagene har større effekt, end hvad der reelt er tilfældet.

- Vi har vurderet, at Mercedes-Benz' markedsføring har givet forbrugerne et sådant indtryk, og markedsføringen har derfor været vildledende og dermed en overtrædelse af markedsføringsloven, siger han i pressemeddelelsen.

Powered by Labrador CMS