Kendt iværksætter slår alarm
-Vi har kun set toppen af isbjerget
Citathistorie: TV2 ØSTJYLLAND
Halloween er årets højsæson for Trine Hansen, der står bag firmaet Party In A Box. Netbutikken sælger pynt og andet tilbehør til festlige lejligheder, og der plejer at været godt gang i omsætningen i efteråret.
Men i år er Trine Hansen bekymret.
- Jeg glæder mig til Halloween og følger med i flere grupper på sociale medier, hvor man deler inspiration. Men jeg er blevet chokeret over, at der er så mange, der opfordrer til at købe alt fra pynt og slik på kinesiske Temu. Det giver lidt ondt i maven, siger hun.
Den næstmest anvendte
Den kinesiske webshop Temu er i løbet af året blevet meget populær hos de danske forbrugere.
Ifølge en analyse fra Dansk Erhverv fra juni måned er Temu nu den næstmest anvendte netbutik i Danmark. Hver tredje forbruger har klikket varer hjem fra Temu, og fire ud af 10 Temu-kunder gør det mindst én gang i måneden.
- Det her er et stort problem, og jeg tror kun, vi har set toppen af isbjerget. Hvis det fortsætter, vil danske webshops og danske virksomheder dreje nøglen om, siger Trine Hansen.
Trine Hansen frygter at blive fravalgt af egne kunder til fordel for Temu.
- Det ligger mit hjerte nær, for selvfølgelig er jeg bekymret for min egen virksomhed. Men jeg ved, der er mange andre danske virksomheder, der har det på samme måde, og jeg synes, vi står over for noget, der vedrører hele samfundet, siger hun.
Handler om fairplay
Spørgsmål: Er du ikke bare misundelig på Temu?
- Det handler ikke om at være misundelig. Det handler om fairplay. For når jeg køber varer hjem til min virksomhed, har jeg et fordyrende led i at bruge en distributør. For der er andre krav om sikkerhed, der skal overholdes i EU for at beskytte forbrugeren. Den slags kan Temu se stort på, siger hun og tilføjer:
- Det gør mig nervøs, at forbrugerne er så lidt oplyste om de produkter, de køber på den hjemmeside, siger hun.
Hun fortæller også, at prisen for, at søgemaskinen Google leder kunder ind på hendes webshop, er steget med 20 procent. Hun mener, prisstigningen skyldes, at Temu har et stort set ubegrænset annoncebudget.
Mange kritikpunkter
Forbrugerrådet Tænk har tidligere foretaget en stikprøve af de kinesiske varer solgt på Temu.
Forbrugerrådet testede 38 produkter, heriblandt legetøj, rengøringsmidler, plejeprodukter og kosmetik. Og kritikpunkterne var mange.
En bæresele brød med de europæiske sikkerhedsregler, fordi den er konstrueret med for store benåbninger, så babyer kan falde ud.
På en solcreme var det på emballagen angivet, at den ikke indeholdt silikonestoffer, men kigger man nærmere på ingredienslisten, står der, at der er puttet silikonestoffer i. Ren forvirring.
Endnu et eksempel: Et overvågningskamera og en ringeklokke dumpede, fordi eksperterne ikke kunne få dem til at virke.
Når Forbrugerrådet Tænk gør regnskabet op, er konklusionen, at 30 ud af 38 varer får dumpekarakter. Og det er uacceptabelt, lyder det.
- Produkter, der bliver solgt på det danske marked, skal overholde EU's regler. Det skal produkter, der bliver solgt på Temu også. Det, der så viser sig, er, at det gør mange produkter købt på Temu ikke, fastslår Esben Grønborg Geist, vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk.