Forbrug

Undgå at føle dig snydt på værkstedet

Har du hentet din bil hos mekanikeren og følt, at du har betalt overpris? Læs her, hvad du skal gøre, hvis du vil undgå ubehagelige overraskelser på regningen.

Har du prøvet at stå ved mekanikeren og føle, at regningen blev meget højere, end du havde regnet med?

Du har måske ligefrem følt dig snydt eller ført bag lyset. Så er du ikke den eneste.

En undersøgelse fra 2018 foretaget af analyseinstituttet YouGov for sammenligningstjenesten Samlino.dk viste, at 44 procent af alle danske bilejere havde følt sig snydt af en mekaniker.

Det handler tit om, at du og mekanikeren ikke har forventningsafstemt på forhånd.

– Det er kommunikationen, der halter, siger Jeppe Damgaard, der er teknisk chef hos virksomheden SOS Dansk Autohjælp.

– Du kører til service med bilen og regner med, at den bare skal have skiftet olie, men i virkeligheden er det en stor service.

Der er dog ingen grund til at være bekymret, når man går ind på et værksted, fortæller jurist i bilejernes organisation, FDM, Simon Nguyen Kildeby.

– Vores indtryk er ikke, at hensigten er at snyde forbrugerne.

– Det handler ganske enkelt om misforståelser. Du indleverer en bil, og så bliver prisen en anden, end du havde regnet med, siger han.

Hvis du gerne vil undgå akavet stemning, får du her tre gode råd til, hvad du skal gøre, når du afleverer bilen på et værksted.

1) Få et fast tilbud.

Det er en god idé at specificere, hvad der skal ordnes, og aftale en fast pris på forhånd.

– Hvis du ved, at det er gearkassen, og de fortæller, at det koster 8000 kroner, så ved du, hvad du har at gøre godt med, siger Simon Nguyen Kildeby.

Og så kan det være en fordel at sætte sig ned med reparatøren eller værkstedet og udfylde en reparationsaftale.

– Hvis man får skrevet ned, hvad der skal laves, og hvad det koster, har man på skrift, hvad der snakkes om, lyder det.

2) Åbn en dialog fra starten.

For at undgå misforståelser er det vigtigt for begge parter med klar kommunikation.

– Hav en god, klar aftale fra start. Lav en aftale med værkstedet om, at de ringer, hvis der viser sig flere ting, der skal laves, siger Simon Nguyen Kildeby.

Det er også en god idé at finde ud af, hvor mange timer værkstedet forventer, at arbejdet tager.

– Det kan både tage rigtig mange timer og gå rigtig hurtigt. Man betaler typisk mere for deres indsats end for resultatet, fortæller Simon Nguyen Kildeby.

Hvis du er usikker på, hvad der er galt, så vær åben om det. Få mekanikeren til at undersøge problemet, så han ikke symptombehandler.

3) Gennemgå fakturaen sammen.

Hvis du er meget i tvivl, kan du bede mekanikeren forklare dig, hvad han har ordnet.

– En værkstedsregning handler i høj grad om tillid. Hvis I gennemgår fakturaen, hvor de kan fortælle, hvad de har skiftet, så plejer det at gå rigtig fint, siger Simon Nguyen Kildeby.

Han understreger, at det nogle gange kan være en bedre handel at sige ja end at udskyde reparationen, når mekanikeren ringer om flere fejl:

– Hvis koblingen alligevel står af om et år, er det måske billigere at ordne det nu, end hvis det hele skal åbnes igen.

– Så yder værkstedet faktisk en rigtig god service ved at fortælle om fejlen og tilbyde at ordne den for dig, siger han.

/ritzau fokus/

Back to top button

Bruger du Adblocker?

Please consider supporting us by disabling your ad blocker