Vildt broprojekt genoplives: To broer på hver 20 kilometer vil koste 58 milliarder

En bro mellem Jylland og Sjælland kun for biler er inden for rækkevidde, lyder det fra regeringen.

Visualisering af en Kattegat-forbindelse set fra Sjælland mod Samsø: Foto: Transportministeriet
Offentliggjort Sidst opdateret

Drømmen om at bygge en bro over Kattegat bliver i den grad vakt til live igen. Det sker på baggrund af en ny rapport og nye tal fra Transportministeriet.

Hvis man dropper togskinnerne og alene laver en bilbro over Kattegat, vil den 58 milliarder kroner dyre bro kunne tilbagebetales af bilisterne selv på 32 år, fremgår det af rapporten. Det skriver DR Nyheder.

Regnestykket bygger på, at prisen for at køre over en Kattegat-bro bliver på samme niveau som i dag på Storebæltsbroen, hvor det koster 240 kroner for en personbil uden BroBizz at køre over broen.

Konklusionen får nu et politisk flertal bestående af regeringen og Dansk Folkeparti til at genoplive tankerne om at bygge en bro over Kattegat – men kun for biltrafik.

– Den vil koste knap 60 milliarder kroner. Hvis man nøjes med en ren vejforbindelse, så ville den kunne betales, uden at statskassen skal have penge op af lommen, siger transportminister Ole Birk Olesen (LA) til DR Nyheder.

Det er ellers kun godt to år siden, at den daværende transportminister Hans Christian Schmidt (V) så godt som begravede ambitionerne om at bygge en bro over Kattegat.

– Regeringen påtænker ikke at gå videre med en fast Kattegat-forbindelse til 118 milliarder kroner, sagde Hans Christian Smidt i 2015.

Men på et møde i Transportministeriet onsdag, har regeringen og DF altså besluttet at genoplive det storstilede projekt.

I første omgang skal der dog yderligere undersøgelser til, inden der kan træffes politisk beslutning om at bygge en bro over Kattegat.

– Mange danskere vil kunne spare en time til halvanden i deres transport mellem Sjælland og den østlige og nordlige del af Jylland, uden at det koster statskassen en krone, siger Ole Birk Olesen.

Realismen i en kombineret vej- og togbanebro er forholdsvis lille, mener ministeren og understreger, at han omvendt mener, at realismen i en ren vejbro er meget stor.

Han håber på at have undersøgelsen klar inden årets udgang.

Også Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen, kalder det “meget, meget realistisk”, at der kommer en fast forbindelse over Kattegat.

DF-ordføreren går så vidt som til at konstatere, at broen vil være en realitet inden for 12 år.

Bro over Kattegat har været diskuteret siden 2007

Regeringen og Dansk Folkeparti sparker nyt liv i planen om en fast forbindelse over Kattegat.

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) har fremlagt nye beregninger, der viser, at broen mellem Jylland og Sjælland kan finansieres uden tilskud fra staten.

Læs om forløbet i sagen her:

  • Der har været debat om en fast forbindelse mellem Jylland og Sjælland siden 2007.
  • I 2015 lagde daværende transportminister Hans Christian Schmidt (V) planen på is, da man skønnede, at det ville blive urealistisk dyrt.
  • Dengang hed det, at en kombineret vej- og togforbindelse over Kattegat ville beløbe sig til 118 milliarder kroner.
  • Nu viser nye tal fra Transportministeriet, at hvis jernbanen ikke er inkluderet, kan anlægsomkostningerne reduceres betragteligt.
  • Uden jernbanedelen og de tilhørende landanlæg kan de samlede anlægsomkostninger reduceres fra til 58 milliarder kroner.
  • Dermed kan forbindelsen blive finansieret af brugerbetaling og være tilbagebetalt af trafikanterne på 32 år – uden tilskud fra staten.
  • Regeringen og Dansk Folkeparti vil nu have tallene regnet efter og venter at være klar med en konklusion i slutningen af 2018.

Kilde: Transportministeriet.

– Den vil stå færdig inden 2030. Vi skal i gang nu, fastslår Kim Christiansen og afviser over for DR Nyheder enhver snak om, at togpassagererne bliver svigtet.

Powered by Labrador CMS