Stort mobilselskab advarer kunderne
Kunder bliver ringet op af svindlere. Se her, hvad du skal gøre.
Et af landets største teleselskaber advarer lige nu sine kunder mod svindlere.
(Phishing bruges i høj grad også på nettet. I galleriet over artiklen kan du se eksempler på forsøg på at fravriste godtroende danskere deres personlige oplysninger).
Det er 3, der på sin Facebookside advarer sine kunder.
Svindlerne ringer op og udgiver sig for at være fra 3. De forsøger på den måde at franarre kundernes person- og betalingsoplysninger.
– Det kommer i bølger fra tid til anden. Nu går vi ud og advarer, siger Rikke Juul Therkildsen, head of PR & communications hos 3, til Newsbreak.dk.
“Hos 3 beder vi aldrig om bankkonto, NemID- eller betalingsoplysninger over telefonen”, fastslår selskabet.
Anbefalingen fra 3 er, du straks lægger på, hvis du har mistanke om svindel. Herefter hører selskabet gerne fra dig.
Hvor kommer ordet phishing fra?
Phishing er en omskrivning af det engelske fishing. Ifølge flere kilder blev det kendt, efter det blev brugt af hackere, der i 1996 forsøgte at lokke brugernavn og adgangskoder ud af America Online-kunder.
Begrebet henviser til, at svindlerne fisker efter private oplysninger blandt et hav af ved at smide madding ud i form af massevis af beskeder, der giver sig ud for at komme fra troværdige kilder som for eksempel virksomheder eller myndigheder.
Hackerne omtalte
Udskiftningen af f med ph i visse ord er en udbredt praksis blandt hackere, der er stammer fra en form for telefonhackning, der blev kendt som phreaking – en omskrivning af freaking, hvor f’et blev erstattet af ph fra det engelske phone.
Phishing blev ifølge Dansk Sprognævn første gang kendt på dansk i 2003, hvor det optrådte i flere avisartikler. I 2004 kom begrebet phisher (en person, der udøver phishing) også ind i det danske sprog, og året efter blev det også brugt som et udsagnsord – “at phishe”.
Kilder: Dansk Sprognævn, Computerworld.com, Wikipedia
3 har cirka 1,3 millioner kunder.