Udfordringer med MitID? Her er løsningerne på de typiske problemer
Digitaliseringsstyrelsen giver tips og tricks til, hvordan du selv kan løse problemer med MitID og svarer på de mest almindelige spørgsmål.
De fleste danskere er kommet i gang med MitID, efter at NemID gradvist er blevet udfaset. Og NemID lukker faktisk helt ned den 30. juni 2023.
Ligesom det er med andre systemer, kan du opleve udfordringer, når du bruger MitID.
Her er samlet de typiske spørgsmål om MitID, og vicedirektør i Digitaliseringsstyrelsen Adam Lebech svarer på dem.
Det er selvfølgelig muligt at få hjælp ved at kontakte MitID på mitid.dk/support eller bestille tid og møde op i Borgerservice.
Men denne guide fortæller, hvad du selv kan gøre for at komme videre fra sofaen derhjemme.
* Jeg vil gerne installere MitID-appen på en ny enhed.
Det er en god idé at have MitID flere steder. Det kan for eksempel være på din mobil og en tablet. Så har du nemlig en reserve, som du kan bruge, hvis du skulle miste din primære adgang.
Hver gang du installerer MitID-appen på en ny enhed, skal du aktivere den med en såkaldt aktiveringskode. Og du kan få vist en ny kode ved at åbne appen, trykke på Aktiver og følge vejledningen. Du får brug for dit pas eller ID-kort.
Hvis du allerede har en adgang til MitID, kan du også få en ny aktiveringskode på mitid.dk. Log på med dit MitID og klik på dit navn øverst til højre. Vælg derefter Mine identifikationsmidler, klik på Tilføj nederst og følg vejledningen.
* Jeg kan ikke huske mit bruger-ID.
Du kan få oplyst dit selvvalgte bruger-ID ved at bekræfte din identitet i MitID-appen.
Tryk på tandhjul-ikonet øverst til venstre og vælg Få MitID med pas. Tryk derefter på Kom i gang, og følg vejledningen. Undervejs skal du scanne pas eller ID-kort og dit ansigt.
* Jeg kan ikke huske koden til MitID-appen.
Hvis du normalt logger ind på MitID-appen med fingeraftryk eller ansigtsgenkendelse, kan det ske, at du på et tidspunkt ikke kan huske din PIN-kode.
I den situation er du nødt til at oprette en ny PIN-kode, og det kræver, at du genaktiverer din adgang til MitID-appen ved at scanne pas eller ID-kort og dit ansigt.
Tryk på tandhjul-ikonet øverst til venstre, vælg Glemt PIN-kode og følg vejledningen på skærmen.
Hvis du har MitID flere steder som en tablet eller digital kodeviser, kan du også bruge en af dem til at genaktivere appen.
* Jeg har ikke en smartphone.
Du kan sagtens bruge MitID uden en smartphone. Du kan vælge en digital kodeviser eller en kodeoplæser, som kan læse koden højt.
De fungerer begge på samme måde som NemID, hvor du først skal logge ind med et bruger-ID og selvvalgt adgangskode og derefter indtaste en engangskode fra kodeviseren.
Adgangskoden skal du selv vælge, når du aktiverer kodeviser eller kodeoplæser.
* Jeg kan ikke huske min adgangskode.
Når du bruger en kodeviser eller kodeoplæser, skal du foruden dit bruger-ID også indtaste en selvvalgt adgangskode, når du logger ind.
Hvis du glemmer din adgangskode, eller den bliver spærret, skal du oprette en ny.
Det kan du gøre ved at følge vejledningen for at aktivere MitID-appen med dit pas eller ID-kort. Når du bliver spurgt, hvordan du vil godkende med MitID, skal du vælge Anden mulighed.
/ritzau fokus/