Forbrug

Træt af løb? Du kan tabe dig ved at løfte vægte

Har du skader eller andre grunde til at skippe konditionstræningen, kan du faktisk også opnå et vægttab med vægttræning. Det viser ny forskning.

Hvis du vil af med nogle kilo på sidebenene, så har du måske gået i cirkler om løbeskoene.

Men hvis konditionstræning ikke lige er det, der trækker i dig, eller du ikke har mulighed for det eksempelvis på grund af skader eller overbelastning, kan du også skifte den ud med styrketræning – og stadig opnå et vægttab.

Det viser et stort metastudie fra australske Edith Cowan University.

Her har forskerne sammenholdt resultater fra over 4000 forsøgsdeltagere med overvægt eller fedme, som har gennemført konditionstræning eller styrketræning – i begge tilfælde kombineret med et begrænset kalorieindtag.

– Undersøgelsen viser, at vi kan bruge styrketræning og opnå meningsfulde resultater sammen med en kaloriebegrænset kost. Vi kan reducere fedtprocent, fedtmasse, kropsvægt og BMI, udtaler Pedro Lopez, som er forsker på Edith Cowan University, i en pressemeddelelse.

– Effekterne er sammenlignelige med konditionstræning med kalorierestriktion hos voksne med overvægt eller fedme, siger han videre.

Resultatet er også kendt i dansk sammenhæng. Det fortæller Per Aagaard, som er professor på Institut for Idræt og Biomekanik på Syddansk Universitet.

– Den fremherskende tro har været, at man har været nødt til at lave konditionstræning for at tabe sig. Men vi kan se, at man kan opnå tilsvarende effekter ved at lave styrketræning, forklarer Per Aagaard.

I et endnu ikke publiceret metastudie fra Syddansk Universitet har de sammenlignet resultater fra lodtrækningsforsøg for næsten 600 personer. Og resultatet stemmer godt overens med det australske studie.

– Hvis man kigger på fedtmassen, har vi lige stor reduktion ved styrketræning som konditionstræning. Og personerne taber det samme i kropsvægt, siger Per Aagaard.

Hvis man eksempelvis har smerter i bevægeapparatet eller en knæskade, kan man altså sagtens skifte løbeturen eller anden konditionstræning ud med styrketræning.

Og det gælder langt hen ad vejen også omvendt, hvis målet er at reducere sin fedtmasse.

Selv om den ideelle løsning formentlig er en kombination af de to træningsformer, kan man nemlig godt få en hel del af de gavnlige effekter alene ved at prioritere en af dem.

– Til syvende og sidst er det, hvor meget træning man laver, der er afgørende for, hvor stort et vægttab man får, siger Per Aagaard.

Er du kørt helt sur i en bestemt type træning, kan der altså også være god ræson i at vælge den, der motiverer dig mest.

Zoomer man ind på selve muskelmassen, er der dog et godt argument for at fokusere på styrketræningen.

– Der viser både vores eget og det australske metastudie, at styrketræning står ret unikt ud ved at bibeholde muskelmassen. Hvorimod hvis man udelukkende laver konditionstræning, taber man sig, men man taber samtidig også muskelmasse. Og det er ikke altid hensigtsmæssigt.

– Særligt ikke hvis man er ældre, så har man brug for al den muskelmasse, man kan få, for at kunne gå på trapper, købe ind og gøre rent uden behov for hjælp, siger Per Aagaard.

/ritzau fokus/

Back to top button