Sport

Store fodboldklubber er til salg: Ejere slikker sig om munden

Der vil være masser af købere, hvis Manchester Uniteds ejer gør alvor af at sælge, mener sportsøkonom.

To af verdens største fodboldklubber Manchester United og Liverpool er lige nu til salg, og det er af flere årsager helt naturligt.

Det mener sportsøkonom Jesper Jørgensen, der er partner i Deloitte Danmark.

Tirsdag meddelte Manchester Uniteds ejer, den amerikanske Glazer-familie, at den undersøger muligheden for helt eller delvist at afhænde klubben. Det samme gjorde Liverpools ejer, Fenway Sports Group, tidligere i november.

Særligt salget af Chelsea tidligere i år har fået klubejere til at slikke sig om munden ved udsigten til at sælge med gevinst, mener Jesper Jørgensen.

– Nu har Glazer-familien ejet Manchester United i 17 år, og de ser jo, hvad klubber nu kan sælges for. Så de vurderer, om ikke det er på tide at cashe ind.

– Samtidig har investorer – særligt fonde som i Liverpool – en bagkant for deres ejerskab, som gør, at de på et tidspunkt helt naturligt vil beslutte at sælge, siger Jesper Jørgensen.

Chelsea blev solgt, fordi russiske Roman Abramovich blev tvunget til at sælge efter Ruslands invasion af Ukraine. Han blev ramt af sanktioner på grund af sine forbindelser til Kreml og måtte ikke drive forretning i Storbritannien.

Faktisk fik han på grund af sanktionerne slet ikke del i de knap 37 milliarder kroner, som Chelsea blev solgt for.

Netop salgsprisen har de nuværende klubejere i fodboldbranchen bidt mærke i, mener Jesper Jørgensen. Særligt i Manchester United sidder Glazer-familien på en guldgrube.

– Manchester United er meget mere værd end Chelsea, fordi klubbens brandværdi er meget større, siger Jesper Jørgensen, som forventer rift om nøglerne til Old Trafford.

– Hvis Glazer-familien gør alvor af at sælge, så er der rigeligt med købere, fordi Manchester United er et af de største sportsbrands, man overhovedet kan købe sig ind i.

Ifølge Jesper Jørgensen kommer de mest sandsynlige købere fra enten USA eller Mellemøsten.

– Det er der, investeringerne helt generelt kommer fra i øjeblikket. I Mellemøsten løber de ikke tør for olie og gas lige foreløbig. De er meget aggressive, og de har sindssygt mange penge.

– For amerikanerne er europæisk fodbold bare blevet attraktivt. Især Premier League. Sprogbarrieren er ikke så stor, Premier League er den mest kommercialiserede liga, og det er rent faktisk muligt at komme ind.

– Det er en mulighed for amerikanerne til at bygge en global sportskoncern. I USA har de måske et NFL-hold og et NBA-hold, og nu kan de brede det ud til fodbold i Europa.

– Det handler i bund og grund om den entreprenørtrang, der ligger i maven på dem, siger Jesper Jørgensen.

Han er dog en smule skeptisk ved udsigten til flere mellemøstlige statsinvesteringer i Premier League, som man har set det med Abu Dhabi i Manchester City og Saudi-Arabien i Newcastle.

– Der sker en konkurrenceforvridning, og ligaen risikerer at blive en større del af noget sportswashing, siger han og påpeger, at Premier League formentlig får svært ved at holde investorer fra Mellemøsten ude, når man allerede har lukket andre ind.

Sky News, som først bragte nyheden om Manchester United-ejernes salgsplaner, har talt med analytikere, hvoraf nogle vurderer, at de store fodboldklubbers værdi er på vej mod stagnering på grund af krisetegn i verdensøkonomien. Den analyse deler Jesper Jørgensen ikke.

– Jeg tror overhovedet ikke, vi har set toppen.

/ritzau/

Back to top button

Bruger du Adblocker?

Please consider supporting us by disabling your ad blocker