Koger over på sociale medier
Allerede inden Messis skifte til PSG blev bekræftet, havde klubben fået 1,4 millioner nye følgere
Tilhængere af den argentinske fodboldstjerne Lionel Messi er de seneste dage strømmet til den franske klub Paris Saint-Germains konti på Instagram og andre sociale medier.
Allerede inden Messis skifte fra FC Barcelona til PSG blev officielt bekræftet tirsdag, havde hans nye klub på tre dage fået yderligere 1,4 millioner følgere på tværs af sociale medier.
Det skriver den franske sportsavis L'Equipe ifølge the Sun.
På Instagram er der kommet over en million nye følgere til, mens 200.000 er hoppet med på vognen på Facebook.
Dertil kommer yderligere cirka 200.000 fans på Twitter og YouTube.
- Og det kan blive endnu bedre, hvis og når handlen bliver bekræftet, skrev The Sun tirsdag, inden PSG officielt meddelte, at Messi har underskrevet en kontrakt for de næste to sæsoner.
Sammenlignes med Ronaldo
Den britiske avis sammenligner det opsigtsvækkende klubskifte med portugiseren Ronaldos skifte fra Real Madrid til Juventus i 2018.
På selve dagen, hvor Ronaldo dukkede op i Torino, fik den italienske klub angiveligt 2,2 millioner nye følgere på tværs af sociale medier.
De næste 18 måneder voksede skaren af nye følgere med over 20 millioner på Instagram, 7,5 millioner på Facebook, 1,5 millioner på YouTube og over to millioner på det kinesiske Sina Weibo.
Også de franske tv-stationer, der har rettighederne til at vise kampe fra den franske topliga, kan få gevinst af Messis skifte.
Amazon, Canal+ og RMC Sport har en kontrakt til 2024, som kan vise sig at være mere værd end oprindeligt antaget på grund af en forventning om flere seere fremover.
Koster Barcelona dyrt
Barcelona derimod står til at tabe på Messis farvel - selv om klubben ikke længere hænger på hans store løn.
Firmaet Brand Finance estimerer således ifølge det spanske medie Sport, at Barcelona kan miste indtægter svarende til 137 millioner euro. Det svarer til lidt over én milliard kroner.
Barcelona vil ifølge Brand Finance gå glip af omkring 77 millioner euro i kommercielle indtægter, mens indtægter fra salg af trøjer og andet merchandise kan blive reduceret med 43 millioner euro. Yderligere 17 millioner ventes at gå tabt i indtægter fra kampdage.
Alene på Instagram har Lionel Messi 246 millioner følgere. PSG har 42,2 millioner.