Forbrug

Små øvelser gør en forskel: Sådan får du varmen på det kolde kontor

Energikrisen får mange arbejdspladser til at skrue ned for varmen. Men med korte fysiske øvelser kan du undgå at blive en frossenpind på kontorstolen.

Du hakker løs i tastaturet, men alligevel fryser du om fingrene.

Vinteren kan blive en kølig affære på kontorerne rundt omkring i landet, nu hvor alle offentlige arbejdspladser skal sænke temperaturen til 19 grader, og private virksomheder anbefales at gøre det samme.

Det sker for at spare på den dyrebare energi. Og så må du skrue op for din egen for at holde varmen.

– Du skal ikke lave det store for at fordoble kroppens varmeproduktion, siger Lars Nybo, der er professor i humanfysiologi ved Institut for Idræt og Ernæring på Københavns Universitet.

Når du sidder helt stille, laver din krop energi, der svarer til 100 watt. Det er ligesom en stor elpære. Men bare ved noget let bevægelse kan du få niveauet til at stige til 200 watt.

Her handler det om at få gang i kroppens store muskelgrupper, forklarer Lars Nybo.

– Hvis for eksempel benene kommer i gang, kommer der mere blod ud i hænderne og fødderne, og på den måde undgår du, at de bliver kolde, fortæller han.

Du kan aktivere benene ved blot at rejse dig og stå op og arbejde noget af dagen.

– Der er også nogle, der har kontorcykler under skrivebordet eller et løbebånd, siger Lars Nybo.

En anden måde at få varmen på er at gøre små fysiske øvelser til en del af din daglige rutine. Det siger Lars L. Andersen, der er professor i sundt arbejdsliv ved Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.

– Det kan være med en træningselastik, som du står og trækker ud til siderne, så det begynder at syre lidt i skuldre og arme. Det åbner nemlig mere for blodomløbet, så du pisker noget varmt blod ud i hænderne, fortæller han.

Har du ikke nogen elastik ved hånden, kan du også gøre nogle hop på stedet, lave armstræk, eller gå en rask tur op og ned ad gangen.

Øvelserne kan du med fordel lave i et par minutter en gang hver anden time. Allerbedst er det, hvis I udfører dem i fællesskab, påpeger Lars L. Andersen.

– Gør det sammen, og gør det simpelt. Måske laver I kun en, to eller tre udvalgte øvelser. Det er nemmere at få det gjort, hvis I er flere sammen om det, siger han.

Dog er det vigtigt, at ledelsen på arbejdspladsen er med på idéen.

– Det går ikke, at der pludselig står en leder og synes, det er mærkeligt, at folk træner med elastikker i stedet for at arbejde. Så det er ret væsentligt, at ledelsen går forrest og bakker det op, siger professoren.

Gør ledelsen det, er der flere fordele at hente for arbejdspladsen.

De små øvelser i hverdagen kan nemlig også hjælpe med at forebygge smerter og nedbringe sygefraværet.

Det viser forskning fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø. Senest har centeret lavet et stort projekt, hvor forskere undersøgte 70.000 kontormedarbejderes helbred.

/ritzau fokus/

Back to top button

Bruger du Adblocker?

Please consider supporting us by disabling your ad blocker