Indland

Skærme og sensorer skal frigive hænder i ældreplejen

På grund af mangel på arbejdskraft skal så meget som muligt automatiseres i kommunerne, mener KL.

Bevægelsesfølsomme sensorer, der sender en alarm til hjemmeplejen, hvis en ældre borger falder i hjemmet og ikke selv kan komme op.

Videomøder, hvor hjemmeplejen kan tale med borgerne på en skærm, når det ikke er nødvendigt at være fysisk til stede hjemme hos den ældre.

Det er eksempler på teknologiske løsninger, som ifølge Kommunernes Landsforening (KL) kan frigive hænder i blandt andet ældreplejen.

På grund af stigende mangel på arbejdskraft er der brug for at automatisere så mange opgaver som muligt, fortæller Peter Rahbæk Juel (S), der er formand for KL’s Arbejdsmarkeds- og Borgerserviceudvalg.

– Det er vigtigt særligt på de menneskenære områder, at de medarbejdere, vi har, kan bruge deres tid og energi på at være der for borgerne, siger han.

KL har fokus på netop øget brug af teknologi i kommunerne i en ny strategi, som offentliggøres mandag formiddag.

Behovet for at frigive hænder i kommunerne stiger, blandt andet fordi antallet af ældre vokser kraftigt i de kommende år.

I 2030 ventes der at mangle 44.000 ansatte i den offentlige sektor. Størstedelen vil mangle i kommunerne.

Øget digitalisering er dog ikke uden problemer. Det erkender Peter Rahbæk Juel, som understreger, at digitaliseringen i kommunerne ikke må ske på bekostning af velfærden eller være til gene for borgerne.

– Vi skal være allermest opmærksomme på de borgere, der er fritaget for digitale løsninger. Der er nogle, der har svært ved at administrere digitale løsninger, siger Peter Rahbæk Juel.

Dem skal kommunerne tage et særligt hensyn til, understreger han.

Hos Ældre Sagen fremhæver vicedirektør Michael Teit Nielsen, at det kan være positivt både for hjemmeplejen og borgerne, hvis digitale løsninger bliver brugt som et supplement i ældreplejen.

Netop som ved videomøder, hvor hjemmeplejen kan tjekke op på, hvordan det går med den enkelte borger.

– Der kan man sagtens spare noget medarbejdertid og kørselstid. Og for de borgere, der kan finde ud af det, er det mere fleksibelt end fysiske møder, siger Michael Teit Nielsen.

Men det er vigtigt at være opmærksom på, om borgerne kan finde ud af teknologien, påpeger han. Og at nogle kan opfatte det som en krænkelse af privatlivets fred, hvis der eksempelvis bliver installeret sensorer i hjemmet.

/ritzau/

Back to top button