Forbrug

Sådan pifter du rugbrødsmadderne op til et mættende aftensmåltid

Prioriter brødet, få styr på komponeringen og skru op for de friske krydderurter. Så kan du tage dine rugbrødsmadder til et helt nyt niveau.

To halve med leverpostej og spegepølse. Hvis rugbrødsmadder sender dine tanker tilbage til en lunken madpakke, så skal du endelig læse videre.

Hver 14. dansker spiser rugbrødsmadder til aftensmad på en helt almindelig hverdag ifølge nye tal fra Coops Mad-O-Meter. Og du kan nemt gøre den klassiske danske spise til et lynhurtigt og lækkert festmåltid.

Det gælder først og fremmest om at komponere maden rigtigt, fortæller Kirsten Skaarup, som er aktuel med kogebogen “Grønt smørrebrød”.

– Det er vigtigt, at smagsnuancerne harmonerer. Sørg for at have noget surt, sødt, salt, bittert og den lidt udefinerbare umami, så man kommer hele smagspaletten rundt, siger hun.

– Det giver også en mæthedsfornemmelse. Spiser man noget, der smager neutralt, kan man nærmest blive ved med at spise. Jo mere umami og velsmag, jo mere tilfredsstillelse og følelsen af mæthed, forklarer hun.

Umamismagen kender man typisk fra kød. I det grønne køkken kan du også opnå den gennem eksempelvis bagte tomater, svampe og tangbacon.

Fundamentet for din rugbrødsmad er brødet, og her skal du ikke springe over, hvor gærdet er lavest.

– En dødssyg skive rugbrød med rugmel og vand giver slet ikke samme mæthedsfornemmelse som et gedigent brød med kerner, nødder eller frø, som både gavner fordøjelsen og mætheden, siger Kirsten Skaarup.

Hun foretrækker selv rugbrød med surdej, fordi det giver et syrligt pift til maden.

Kok og kogebogsforfatter Louisa Lorang er fortaler for at lægge vejen forbi fiskehandleren, når du skal toppe dine rugbrødsmadder med mættende lækkerier.

– Man skal bruge sin fiskehandler som fastfoodstation. Fiskehandleren har jo alt klar til at lave rugbrødsmadder på et lidt højere niveau, siger Louisa Lorang og uddyber:

– Du kan købe fars, stegte fiskefrikadeller eller fiskefileter. Ofte har de også dejlige røgprodukter som makrel, ørreder og sild. Og måske torskerogn, som allerede er kogt, så man bare skal toppe med mayonnaise og purløg.

Hun tilføjer, at du også snildt kan bruge grønthandleren på samme måde.

– En avocadomad er fuldstændig fantastisk. Det kan være med hytteost og syltet rødløg. Man kan også komme god hummus på brødet, agurk og toppe med sesam, siger Louisa Lorang.

Vil du give den grønne mad et skud mættende protein, kan du tilføje æg. Det gælder eksempelvis en simpel mad med æg og tomat.

– Og lad være med at være nærig med krydderurterne. Hvis der er en halv bakke karse på, kan det noget helt andet, siger hun.

Og begejstringen for krydderurter deler hun med Kirsten Skaarup.

– De friske krydderurter er guld værd. Hvis man kan have tre-fire derhjemme, vil jeg vælge persille, timian, salvie og mynte. De kan noget forskelligt, siger hun.

/ritzau fokus/

Back to top button