-
Ingen særbehandling af kronprinsessen
Her gør Mette-Marits royale titel ikke nogen forskel
-
Forbudt at køre over Storebælt
Det er ikke tilladt at køre over broen for alle
-
Mikkel Kessler er blevet far igen
Der har netop fundet en familieforøgelse sted
-
Vil afvise Trumps sag
Trump skulle have haft sin straf i Stormy Daniels-sag i næste uge, men kan nu søge om at få sagen afvist.
-
Varsler sne-kaos i weekenden
Særligt én landsdel bliver ramt, lyder det
-
Marianne Eihilt med rørende ord før finalen
Folder sig ud om de fantastiske bedrifter fra alle i 'Vild med Dans'-sæsonen
-
Skal koge vand fra hanen
Det skal koges, lyder det fra kommunen
-
'Matador'-stjerne kan ikke tåle flere begravelser
Malene Schwartz prøver at undgå dem
-
30 minutters kø og kaos på motorvej
Det er gået galt for flere biler
-
DMI: Mere på vej ind over landet
Der er mere på vej, lyder lovningen fra DMI
Skal stå skoleret
Stigende billetpriser på offentlig transport kaldes grotesk og vanvittigt af Folketingsordførere
De store prisstigninger på over 10 procent for pendlere med offentlig transport kræver, at transportminister Thomas Danielsen (V) skrider ind.
Det mener flere af Folketingets transportordførere.
- Vi indkalder ministeren i samråd siger SF’s transportordfører Signe Lippert.
- Der er brug for, at der bliver gjort noget for, at vi ikke får en endnu større ond spiral, hvor priserne stiger, og kunderne forlader biksen, så priserne må stige yderligere, og vi til sidst har en kollektiv transport, der ikke hænger sammen.
Typisk ti procent
Mandag kunne DSB fortælle, at man i samarbejde med blandt andet de regionale trafikselskaber, Arriva og Din Offentlige Transport har fastsat taksterne for togrejser i 2024.
Takststigningerne varierer fra område til område og afhængigt af, hvilken billettype der er tale om. Men prisstigningerne ligger typisk omkring 10 procent, og de er oftest højere øst for Storebælt end på Jylland og Fyn.
Også hos Dansk Folkeparti ser man med bekymring på prisstigningerne.
Vanvittigt
- Det virker fuldstændig vanvittigt, siger partiets transportordfører Nick Zimmermann.
Folketinget får svært ved at håndhæve ambitioner om at få flere bilister til at bruge offentlig transport, når priserne er så høje, påpeger han.
- Hvis priserne bliver ved med at stige, har jeg 100 procent forståelse for, at flere vælger bilen til.
Derfor vil han have transportministeren på banen for at skabe klarhed over, hvordan prisstigningerne kan håndteres.
Det er Trafikstyrelsen, der hvert år beslutter, hvor meget priserne på offentlig transport højst må stige.
Store omkostninger
Det sker på baggrund af, hvordan trafikselskabernes omkostninger udvikler sig, og det seneste år har været præget af høj inflation og høje energipriser.
Derfor har der været behov for at hæve billetpriserne med forsinkelse, fordi det kun kan ske en gang om året.
I Liberal Alliance kalder transportordfører Jens Meilvang det for "grotesk".
Mere konkurrence
Han har allerede en løsning klar: Mere konkurrence.
Jens Meilvang påpeger, at DSB’s kontrakt udløber næste år, hvor den skal genforhandles.
- Så længe der er statsmonopol uden konkurrence, så kommer vi ikke videre, siger han.
- Vi skal have udbudt mere konkurrence på området, og det er ikke kun på pris, men også på punktlighed.