Finanstilsynet kritiserer nu Danske Bank

I årevis har kunder i Danske Bank betalt for meget af på deres gæld. Banken får fire påbud af Finanstilsynet.

Danske Bank beklager, at tusindvis af kunder er blevet opkrævet for mange penge. Foto: Mads Claus Rasmussen/Scanpix
Offentliggjort Sidst opdateret

Danske Bank får kritik af Finanstilsynet i sagen om forkert inddrivelse af gæld, hvor tusindvis af kunder har betalt for mange penge tilbage til banken gennem en årrække.

Danske Bank har desuden fået fire påbud af tilsynet. De skal efterleves, så lignende sager ikke gentager sig i fremtiden. Det oplyser Finanstilsynet i en pressemeddelelse.

Ifølge tilsynet undlod banken at handle redeligt og loyalt over for sine kunder, fordi banken fortsatte med at inddrive gæld, som banken ikke havde krav på, og samtidig undlod at informere de berørte kunder om fejlen.

– Kunderne skal kunne have en berettiget tillid til, at banken behandler dem ordentligt, og at banken har helt styr på sin gældsinddrivelse, siger Finanstilsynets direktør, Jesper Berg.

– Sagen er skadelig både for de berørte kunder og for den samfundstillid, som er vigtig for et velfungerende finansielt system, siger han.

50 millioner kroner

Sagen om indkrævning af gæld er kommet frem hos Berlingske og TV2. De to medier har afdækket, at Danske Bank gennem en årrække har opkrævet for meget gæld fra tusindvis af kunder.

Det samlede beløb vurderes at løbe op i 50 millioner kroner.

De fire påbud går på, at Danske Bank skal stoppe med at inddrive gæld fra alle kunder i bankens inkassoafdeling, medmindre der er en ubetydelig risiko for, at der er fejl i gælden.

Alle de berørte kunder skal informeres individuelt, og banken skal sikre, at den fremover stopper med at opkræve penge, når en fejl bliver opdaget.

Endelig skal banken sikre, at kunderne fremover blive kontaktet med det samme, hvis de er berørt af en fejl.

Danske Bank acecpterer

Hos Danske Bank tager man kritikken fra Finanstilsynet til efterretning.

Koncerndirektør og risikochef Carsten Egeriis fortæller, at banken allerede har iværksat tiltag, der tager hånd om de fleste af påbuddene. Derudover vil banken tage hånd om det resterende.

– Vi kan desværre ikke lave om på de fejl, der er begået, og som ikke tidligere er blevet håndteret ordentligt.

– Men vi kan – og det er det, vi er i fuld gang med – sørge for, at vi undersøger problemerne til bunds, retter fejlene og kompenserer kunderne fuldt ud.

– Vi beklager dybt situationen og den usikkerhed, som vores fejl og de fejlbehæftede data i bankens inkassosystem har skabt hos både kunder, medarbejdere og andre interessenter, siger Carsten Egeriis.

Flere skandaler

Historien er ikke den eneste negative af sin slags, der for tiden giver Danske Bank dårlig omtale.

Politiken skrev søndag, at kunder i den estiske afdeling af Danske Bank havde forbindelse til blandt andet narkohandlere, våbensmuglere og mafiaklaner.

Mandag kunne Berlingske så skrive, at 11 ansatte i den estiske afdeling fik overført store pengebeløb fra nogle af de firmaer, der havde konti i den estiske afdeling.

Under en ransagning hos en af de pågældende ansatte fandt estisk politi en Range Rover Sport, en Mercedes GL 320 og BMW X5 samt ure og smykker af mærkerne Tag Heuer, Tissot, Longines og Tiffany’s.

Powered by Labrador CMS