Ingen erstatning til Scandinavian Star-ofre

31 overlevende og pårørende til omkomne ved brand på færge kan ikke få erstatning, beslutter Søfartsstyrelsen

Offentliggjort Sidst opdateret

Endnu et afsnit er fredag blevet tilføjet til det mangeårige efterspil om branden på færgen ”Scandinavian Star” i 1990.

20 overlevende og 11 pårørende til omkomne efter ulykken har fået afvist et krav om erstatning af Søfartsstyrelsen.

Det har Søfartsstyrelsen selv afgjort, oplyser Erhvervsministeriet til Ritzau.

Krævede 450.000

- Erhvervsministeriet er bekendt med, at Søfartsstyrelsen, på baggrund af Erhvervsministeriets undersøgelse om Søfartsstyrelsens rolle forud for branden på Scandinavian Star, har modtaget og afvist et krav om godtgørelse fra 20 overlevende og 11 pårørende til omkomne efter ulykken, oplyser ministeriet.

Det har endnu ikke været muligt at få en uddybning af beslutningen fra Søfartsstyrelsen.

Erstatningskravet blev fremsat i november sidste år. Her blev der krævet på hver af de berørtes vegne en godtgørelse på 450.000 kroner.

Skulle have kontrolleret færge

Kravet kom, efter at en juridisk undersøgelse bestilt af Erhvervsministeriet i september konkluderede, at Søfartsstyrelsen skulle have foretaget en såkaldt havnestatskontrol af færgen i 1990.

Undersøgelsen fandt, at styrelsen efter det eksisterende regelsæt kombineret med krav om forsvarlig forvaltning skulle have foretaget havnestatskontrol, inden skibet sejlede med passagerer første gang i Danmark.

Der var 482 mennesker om bord på færgen den katastrofale nat, hvor 159 mistede livet ved en brand på færgen, da den var på vej fra Oslo til Frederikshavn natten til 7. april 1990.

Ny undersøgelse på vej

Der har hersket stor mystik om, hvordan branden opstod. Efterforskningen har vist, at ilden opstod flere forskellige steder på færgen, og at der dermed sandsynligvis var tale om en påsat brand.

En anden undersøgelse af sagen er også på vej. I oktober 2021 blev en taskforce politisk nedsat til at undersøge reder-, ejer- og forsikringsforhold vedrørende færgen.

I 2020 satte en dansk-norsk dokumentarserie på DR fokus på blandt andet en række økonomiske forhold.

Mystisk forsikring

Kun én uge før branden blev der tegnet en forsikring til det dobbelte beløb af en tidligere forsikring, kom det frem.

Da netop dette spørgsmål tilsyneladende aldrig er blevet undersøgt ordentligt, besluttede regeringen og partierne i Folketinget at sætte skub i en undersøgelse, som skal være uvildig.

Scandinavian Star

* Scandinavian Star brød i brand om natten 7. april 1990 på vej fra Oslo til Frederikshavn.

* 482 besætningsmedlemmer og passagerer var om bord på færgen. 158 af dem mistede livet ved branden. Yderligere én døde senere af sine kvæstelser.

* Efterforskningen har vist, at ilden opstod flere forskellige steder på færgen, og at der dermed sandsynligvis var tale om en påsat brand.

* Norsk politi gav en dansk lastbilchauffør, der selv omkom i branden, skylden. Men anklagen blev efterfølgende trukket tilbage.

* Sikkerheden om bord på Scandinavian Star blev kritiseret, da det kom frem, at personalet hverken havde holdt brandøvelser eller var blevet instrueret i sikkerhedsudstyret.

* Kaptajnen, rederen og direktøren blev i 1993 dømt for overtrædelse af loven om skibes sikkerhed.

* Pårørende til ofrene har kritiseret efterforskningen og mener, at branden var et forsøg på forsikringssvindel.

* I februar 2016 påstod den tidligere danske hovedundersøger af katastrofen, Flemming Thue Jensen fra Søfartsstyrelsen, – efter 26 års tavshed – at to fra besætningen stod bag branden.

* Og Knud Skaareberg Eriksen, tidligere chef i Søfartsstyrelsens opklaringsenhed, fortalte i februar 2016, at han tilbage i 1990 oplyste fire navne på besætningsmedlemmer, der kunne være ansvarlige for branden.

* I august 2016 offentliggjorde norsk politi en rapport om skibsbranden.

* Politiet konkluderede i den forbindelse, at det endnu var uvist, hvem gerningsmanden eller gerningsmændene bag branden var.

* I 2015 igangsatte det norske Storting en officiel kommission, der skulle undersøge omstændighederne omkring branden. Den fremlægger sine resultater torsdag.

Kilder: Ritzau, norsk politi

En redegørelse fra taskforcen forventes i første halvdel af 2023. Her skal den vurdere, om der er grundlag for, at politiet iværksætter en yderligere efterforskning.

Der var 482 mennesker om bord på færgen, hvoraf 159 mistede livet, da der i 1990 udbrød brand på færgen 'Scandinavian Star', der var på vej fra Oslo til Frederikshavn.
Der var 482 mennesker om bord på færgen, hvoraf 159 mistede livet, da der i 1990 udbrød brand på færgen "Scandinavian Star", der var på vej fra Oslo til Frederikshavn.
Powered by Labrador CMS