Gratis Storebæltsbro koster chok-beløb

I et Folketingssvar opgør Transportministeriet, hvad det vil koste at gøre Storebæltsbroen gratis.

Storebæltsbroen vil være ganske dyr at gøre gratis for staten.
Storebæltsbroen vil være ganske dyr at gøre gratis for staten.
Offentliggjort Sidst opdateret

Det har i årevis været en varm politisk kartoffel, om kørsel på Storebæltsbroen skal gøres gratis som eksempelvis på Lillebæltsbroen eller Storstrømsbroen. Senest har et borgerforslag nået over 50.000 stemmer og skal dermed til afstemning i Folketinget.

Bliver Storebæltsbroen gratis vil det dog koste statskassen et markant, trecifret milliardbeløb. Det viser et svar til Folketinget fra Transportministeriet.

- Forslaget vil skabe en dynamik og en ekstra indtjening for Danmark, der langt overstiger de indtægter, der i dag betales for benyttelse af Storebæltsbroen, fremgår det af borgerforslaget.

Transportministeriet har regnet på, hvad det vil koste, hvis man gør broen gratis per 1. juli 2022.

Bliver folkeansvar

I engangsomkostninger vil det ifølge Transportministeriet koste 28,9 milliarder kroner. 19,1 milliarder kroner af det er den resterende gæld, der er i selskabet Storebælt A/S. Og som staten så skulle svare.

Her til kommer 9,8 milliarder kroner i de udbytter - udbetalinger af overskud - som Storebælt A/S er forpligtet til at betale til staten. De penge er eksempelvis allerede for en stor dels vedkommende brugt på regeringens infrastrukturplan.

I løbende udgifter vil det ifølge folketingssvaret koste op til 900 millioner kroner om året at gøre broen gratis.

Stadig restgæld

Omkring en halv milliard til vedligeholdelse og små 400 millioner kroner i yderligere tilskud til de færgeruter, der modtager støtte fra broen.

Storebæltsbroens overskud - der i 2021 lød på 2,4 milliarder kroner før skat og renter - går til Sund & Bælt, der er ejet af staten. Overskuddet fra Sund & Bælt kan staten så bruge.

- Vi har i flere omgange besluttet på tværs af partierne at trække penge ud af Storebæltsforbindelsen, og det betyder, at der stadig er en restgæld, der ikke er betalt før i 2035.

- Derfor kan vi ikke sige, at det skal være gratis at passere, sagde Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen til TV2 Fyn i marts om emnet.

STOREBÆLTSBROEN

Storebæltsforbindelsen (også kendt som Storebæltsbroen) er en kombineret bro- og tunnelforbindelse beregnet til tog- og motortrafik, der krydser Storebælt og forbinder Fyn og Sjælland. Jernbanen åbnede 1. juni 1997, og vejforbindelsen åbnede 14. juni 1998. De samlede byggeomkostninger var 21,4 mia. kr i 1998-kroner.

Forbindelsen er cirka 17 km lang. Den udgøres af tre separate broer, en tunnel og et stykke vej på Sprogø. Forbindelsen består af en 4-sporet motorvej og en dobbeltsporet jernbane med elektriske køreledninger. Krydser man Storebælt ad motorvejen fra Sjælland, skal man først over hængebroen (også kaldet højbroen eller østbroen), som strækker sig fra Korsør på Sjælland til Sprogø og er 6.790 m lang. Herefter kommer en cirka 2,5 km lang strækning på Sprogø, og til sidst en lavbro (også kaldet vestbroen), som strækker sig fra Sprogø til Nyborg på Fyn, og er 6.611 m lang.

Kilde: Wikipedia
Powered by Labrador CMS