Bruger 1,4 mia. på at køre børn i skole
Antallet af børn i specialundervisning er stigende. Det samme er udgifterne til taxakørsel fra hjem til skole
Kommunerne bruger 1,4 milliarder kroner om året på at køre elever i skole.
Det er penge, der særligt går til taxakørsel for elever i specialtilbud, og beløbet er stigende.
Det skriver Politiken.
- Vi gør børnene og de unge en bjørnetjeneste, hvis ikke vi i samarbejde med forældrene påtager os opgaven at understøtte, at flest muligt lærer at transportere sig selv. Der står ikke en taxa og venter på dem, når de går ud af skolen, siger Morten Mandøe, cheføkonom og direktør i KL, til avisen.
Bekymrende udvikling
I alt er det samlede folkeskolebudget på omkring 50 milliarder kroner.
Beløbet er kommet frem i en opgørelse fra Kommunernes Landsforening, og det skriver sig ind i den aktuelle debat om, hvor meget det specialiserede område skal fylde i forhold til folkeskolen.
De seneste år er flere og flere elever blevet sendt i specialtilbud, som derfor fylder en større del af skolebudgetterne.
Det er en bekymrende udvikling, mener KL.
Steget mere end 100 procent på fem år
Hvis flere elever i specialtilbud løftes tilbage til den almene folkeskole, vil pengene kunne bruges på den almene undervisning, siger Morten Mandøe.
I Aarhus Kommune brugte man i 2022 70 millioner kroner på kørsel af elever til specialklasser og specialskoler i forhold til 53 millioner kroner i 20216.
Også Københavns Kommune brugte sidste år 70 millioner kroner på at køre elever i specialklasse eller specialskole mod omkring 33 millioner kroner for fem år siden, skriver Politiken.
Vil flytte pengene
Børne- og ungdomsborgmester i København, Jakob Næsager (K), vil nedbringe beløbet og flytte pengene mod undervisningen.
Hos formanden for det faglige netværk af specialskoleledere i Skolelederforeningen, Miguel Svane, bakker op om at udgifterne til kørsel skal nedbringes.
Retskrav
Men han påpeger, at mange af børnene bor langt fra specialskolerne, og at de har retskrav på at blive kørt i skole.
Det er i følge hans vurdering kun et mindretal af børnene i specialtilbud, der selv vil kunne tage offentlig transport. Risikoen er, at børnene ikke kommer i skole.
Derfor skal der ses på højere grad af fælleskørsel, siger han til Politiken.