Webshop-ejer sigtet for bedrageri
Efter cirka tusinde anmeldelser af Copenhagen Lashes til Forbrugerombudsmanden har politiet nu sigtet ejeren
Ved juletid havde webshoppen Copenhagen Lashes et godt tilbud, som mange gjorde brug af.
Men tilbuddet var for godt til at være sandt.
Cirka 1000 mennesker klagede efterfølgende til Forbrugerombudsmanden, fordi de fandt ud af, at det, som de troede var et enkeltkøb, i virkeligheden var et abonnement med bindingsperiode.
I perioden efter opdagede flere kunder nemlig, at der stadig blev hævet penge fra deres betalingskort.
Og nu er ejeren af virksomheden blevet sigtet for bedrageri.
Det oplyser Østjyllands Politi i en pressemeddelelse tirsdag.
1000 klager
30 borgere har politianmeldt virksomheden og cirka 1000 har altså klaget til Forbrugerombudsmanden.
Metoden efterforsker Østjyllands Politi nu som bedrageri.
– Det er vores vurdering, at kunderne ikke er blevet informeret om abonnementet før deres køb, og derfor har vi sigtet ejeren for bedrageri. Vi er i tæt samarbejde med Forbrugerombudsmanden, som nu skal vurdere og samle alle klagerne i forhold til overtrædelse af Markedsføringsloven, inden de bliver sendt til politiet til strafferetslig vurdering, siger politiinspektør Michael Kjeldgaard.
Forbrugerombudsmanden var allerede den 20. december 2020 ude at advare forbrugere mod webshoppens markedsføring.
– Netbutikken gør ikke tydeligt opmærksom på, at man ved at takke ja til et tilbud bliver tilmeldt et abonnement på løbende levering af vippe- og brynserum, skrev den i pressemeddelelsen.
225 – plus fragt
Derfor kom det også som noget af en overraskelse, da kunderne opdagede, at de nu havde en bindingsperiode på to måneder til 225 kroner om måneden plus fragt.
Ifølge Forbrugerombudsmanden overtrådte webshoppen også lovgivningen på andre punkter. Der blev ikke tilbudt fortrydelsesret, og kunder fik alt for forsinkede leveringer.
– Her er tale om grove lovovertrædelser, hvor der bliver hævet penge direkte på forbrugernes konti.
– Det er ikke lovligt at lokke kunder med gode tilbud og så tilmelde dem et betalingsabonnement uden at oplyse tydeligt om det, sagde forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen i den forbindelse.
Omfattende materiale
– Der ligger et større efterforskningsarbejde foran os, for der er meget materiale, der skal gennemgås. Vi mener, at der er begrundet mistanke om overtrædelse af straffelovens bestemmelse om bedrageri, og vi kan ikke udelukke, at der kan komme yderligere sigtelser i takt med, at efterforskningen skrider frem, siger Michael Kjeldgaard.
Af hensyn til den videre efterforskning ønsker Østjyllands Politi på nuværende tidspunkt ikke at oplyse nærmere detaljer om sigtelsen og efterforskningen af virksomheden.