VW: Skandalen er snart ovre
Volkswagen-ledelsen måtte torsdag føje sig og følge myndighedernes krav om på eget initiativ at tilbagekalde millioner af biler, der er ramt af den famøse dieselskandale.
Torsdag var også dagen, hvor den nye topchef kunne give 400 ledende medarbejdere en peptalk om koncernens fremtid – for nogen detaljeret plan for, hvordan Volkswagen kommer gennem krisen, kunne Matthias Müller ikke tilbyde.
»Hvis De forventer, at jeg her i min tredje arbejdsuge kan præsentere dem for færdige koncepter, så er jeg nødt til at skuffe Dem,« sagde han ifølge Handelsblatt på et møde i Leipzig med de flere hundrede VW-chefer.
Han beroligede dog forsamlingen med, at han regner med, at lyset atter vil skinne over Volkswagen inden for de næste to år.
Den tidligere Porsche-chef påpeger, at der nu er et stort behov for at ændre den måde, man kommunikerer på i koncernen, forståelsen af lederskabet, og for hvordan man skal håndtere fejl, og han ønsker at tilpasse organisationen, ledelseskulturen og den nye strategi.
Volkswagen var således allerede gået i gang med at implementere en strategiplan under den tidligere topchef, Martin Winterkorn, der fratrådte den 23. september som følge af dieselskandalen.
Den såkaldte 2018-strategi skulle blandt andet gøre Volkswagen til verdens største bilproducent foran japanske Toyota og amerikanske General Motors – men den målsætning dækker over meget mere end i antal biler.
Det skulle ikke mindst være på områder som kundetilfredshed, kvalitet og bæredygtighed, og de visioner blev altså skudt fuldstændig i sænk for tre uger siden, da det i USA blev afsløret, at Volkswagen bevidst har monteret en snydesoftware i 11 millioner dieselbiler, der gør at det ser ud som om bilerne er markant mere miljjøvenlige, end de rent faktisk er.
En anden slags leder
Trods de ændrede forudsætninger vil Matthias Müller fortsætte den strategi, der er sat i søen, men han lægger først og fremmest vægt på at give de enkelte bilmærker i koncernen mere selvstændighed og frigøre dem fra hovedkvarteret i Wolfsburg.
»Jeg har ikke tænkt mig at beskæftige mig med, om en forrude står mere eller mindre stejl,« sagde Matthias Müller og markerede dermed en ganske anden stil end forgængeren, Martin Winterkorn, der var kendt for at gå op i de mindste detaljer på de ny bilmodeller.
Uheldigvis for Volkswagen har man de seneste år fokuseret tungt på dieselbiler, for koncernen skal nu tilbagekalde og reparere en tredjedel af alle de biler, VW har leveret i EU siden 2009. Det fokus vil Matthias Müller nu også gøre noget ved, og her skal nye modeller som den elektriske Audi Quattro SUV og Porsche-missionen E vise vejen.
»Konkurrenterne venter bare på, at vi falder teknologisk bagud, fordi vi er travlt beskæftiget med os selv. Men vi vil ikke gøre dette til en fordel for dem,« sagde Matthias Müller ifølge Handelsblatt.
Mod til at ændre
For at omstillingen af Volkswagen skal lykkes, skal koncernen have modet til at ændre på tingene og tillid sin egen styrke. Men Matthias Müller vil heller ikke gå alt for radikalt til værks.
»Jeg tror ikke på revolutioner. Og Volkswagen har heller ikke brug for det,« sagde han til cheferne på Leipzig-mødet.
Lige nu og her er topchefens mest hastende opgave at få organiseret tilbagekaldelsen af 8,5 millioner europæiske biler, så de kan få fjernet den ulovlige snydesoftware og få dieselmotorerne rettet til.