VUC-rektor: Vi tager diskussioner om religion og demokrati
Det er sjældent, at muslimske elever går fra timerne på VUC i København på grund af undervisningsmateriale.
Det hører til sjældenhederne, at muslimske elever udvandrer fra undervisningen på voksenuddannelsescenteret i København Syd, selv om der kan være endog meget engagerede diskussioner om religion, politik og demokrati.
Det siger Peter Zinckernagel, rektor på HF & VUC København Syd og næstformand for landets VUC-centre.
– En af vores vigtigste opgaver i VUC-centrene er at uddanne i demokrati, ytringsfrihed og ligestilling. Det gør vi. De konfrontationer, der er meget sjældne, men som er der, tyder på, at vi tager de diskussioner, siger han.
En række lærere og elever fra seks forskellige VUC’er siger til Radio24syv, at undervisningsmateriale som en novelle af Naja Marie Aidt, filmen En Kongelig Affære og Den Danske grundlov har fået muslimske elever til at udvandre fra undervisningen.
Flere undervisere, der ikke står frem med navn, siger samtidig til Radio24syv, at de fravælger visse bøger, tekster og film med nøgenhed, seksuelt indhold eller islamkritik for ikke at støde elever og for at undgå konflikter.
– Vi har mange lærere, og jeg kan ikke sige, at det aldrig er sket, siger Peter Zinckernagel.
– Men hos os melder lærerne stærkt tilbage, at de netop tager diskussionerne og får nogle meget gode og nuancerede diskussioner ud af det. Det kan blive meget engageret, men det er kun godt, siger han.
Rektoren mener dog samtidig, at indsatsen for at fremme demokratisk forståelse bør styrkes i hele skolesystemet.
– Det er der til stadighed behov for. Vi tager demokratiet for givet, og det kan vi ikke, siger han.
– Det er indlysende, at vi har en række nye borgere, der kommer fra grupper, hvor der ikke har været demokrati i generationer, så man skal lære tankegangen at kende.
– Men der er også borgere med lang dansk baggrund, som kommer fra helt uddannelsesfremmede hjem, hvor man heller ikke har lært de her principper, siger rektoren.
/ritzau/