Volkswagen sendte brev til kunder om fejl
Bilproducenten forsøgte at tilfredsstille myndigheder i USA, der var skeptiske over for udledning.
Volkswagen i USA forsøgte allerede for fem måneder siden at komme de amerikanske myndigheder i forkøbet. Der havde fået viden om, at noget var galt med flere af bilfabrikantens dieselmodeller.
I april sendte Volkswagen således et brev til alle de bilejere i Californien, der havde købt en af de berørte modeller.
I brevet blev kunderne informeret om, at deres bil skulle til et ekstraordinært servicetjek for at få installeret ny software, der ville sikre, at udstødningen blev “optimeret og fungerede effektivt”. Det oplyser nyhedsbureauet Reuters.
Hvad, Volkswagen ikke fortalte sine kunder, var, at det ekstra servicetjek skulle gennemføres i håbet om at tilfredsstille myndighederne.
De var i stigende grad blevet skeptiske over forskellen mellem udledningen af skadelige stoffer i laboratorietest og på gadeplan.
Det amerikanske miljøagentur EPA og miljømyndighederne i Californien gik i december 2014 med til, at VW kunne indkalde kunder til det ekstra tjek for at udbedre det, fabrikanten insisterede på, blot var en teknisk fejl, der let kunne løses.
Brevene blev sendt til ejere af bestemte VW- og Audi-dieselmodeller fra årgangene 2010-2014. Bilejerne blev bedt om at kontakte deres lokale forhandlere, for at deres bil kunne få en softwareopdatering, der skulle udbedre fejlen.
Men det lykkedes ikke at overbevise myndighederne om, at der blot var tale om en “teknisk fejl”.
Skandalen begyndte at rulle onsdag, da EPA fortalte, at VW har udstyret nogle af sine dieselbiler med en software, som gør, at de opfører sig miljømæssigt eksemplarisk, når de bliver kaldt til syn.
Men lige så snart de kører ud på vejene, forurener bilerne langt over det tilladte.
Det ligner bevidst svindel, og det er ikke blevet dementeret af bilfabrikken. Onsdag trak koncernchef Martin Winterkorn sig tilbage som følge af sagen.
/ritzau/Reuters