Vognmand og chauffør måtte bøde 107.000 kroner

En vognmand og hans chauffør blev idømt en dyr bøde for at overtræde 33 lovovertrædelser.

Tungvognscenter Nord ved Nordjyllands Politi stoppede den 30. august en chauffør, som viste sig at have problemer med flere papirer. Han og vognmanden blev idømt en bøde på 107.000 kroner for 33 lovovertrædelser. Foto: Scanpix
Offentliggjort Sidst opdateret

Det er en meget kompleks sag, som Tungvognscenter Nord ved Nordjyllands Politi fredag den 30. august 2019 blev involveret i. Her stoppede de en estisk lastbil med en dansk sættevogn.

Det viste sig dog hurtigt, da politiet undersøgte lastbilen, og chaufførens papirer nærmere, at der var flere uoverensstemmelser. Det skriver Nordjyllands Politi i en pressemeddelelse.

Svensk og ukrainsk pas

Da chaufføren blev stoppet, fandt Nordjyllands Politi både et svensk og ukrainsk pas, da han havde dobbelt statsborgerskab.

Chaufføren boede dog aktuelt i Ukraine og havde ukrainsk kørekort. Med sig havde han også norsk førerkort og norsk chaufføruddannelsesbevis på sig.

Desuden kunne chaufføren fremvise transportpapirer for international indgående transport fra Sverige til Danmark.

Levede ikke op til loven

Nordjyllands Politi anede, at chaufføren og vognmanden på ingen måde levede op til de lovmæssige krav, derfor besluttede politiet sig for at undersøge sagen grundigere.

Takografen i lastbilen viste, at chaufføren holdt pause, og at tidsangivelserne ikke stemte overens med reel dansk tid.

– I sådan en situation ved vi, at der enten er en fejl på systemet, på kortet i takografen, eller at der er tale om bevidst snyd – det vil sige, at man har manipuleret med teknikken for at køre-/hviletiderne skal fremstå anderledes, forklarer politikommissær ved Tungvognscenter Nord Claus Kjær-Pedersen.

Chaufførens takografkort var udløbet den 15. juni 2019, derfor var chaufførens sidste kørsel også denne dato. Det passede dog ikke.

Gennemgående efterforskning

Da chaufføren blev taget med på politigården blev det konstateret, at chaufførens uddannelsesbevis var udløbet.

Artiklen fortsætter efter videoen

Chaufføren blev afhørt, mens lastbilen blev grundigt kontrolleret. Politiet også var i kontakt med speditøren og anklagemyndigheden.

Desuden blev politiets regnskabsafdeling konsolideret for at få afslutning på omkostningerne ved de mange lovovertrædelser.

33 lovovertrædelser

Da det hele blev gjort op, havde chaufføren og dennes vognmand overtrådt loven hele 33 gange.

23 gange var der blevet kørt uden gyldigt førerbevis, mens der blev fundet otte overtrædelser af køre-/ hviletidsreglerne.

Desuden var der en overtrædelse med hensyn til udløbet chaufføruddannelsesbevis og en ugyldig tilladelse til kørsel i EU.

Lovovertrædelserne fordeler sig på 65 journalnumre, og kom til at koste chaufføren og vognmanden 107.000 kroner på grund af bødeloftet i køre-/ hviletidssager. Mens chaufføren fik en betinget frakendelse af førerretten.

Lastbilernes takografer

  • Registrerer elektronisk oplysninger om køretøjets og førerens aktiviteter, fx køretider.
  • Lagrer oplysningerne i et elektronisk datalager, som er indbygget i takografen, og på det førerkort, som føreren skal anvende i takografen.
  • Føreren skal anvende et førerkort også kaldet et takografkort.
  • På førerkortet registreres alle førerens aktiviteter i en periode på 28 dage.
  • Når de 28 dage er gået, overskrives tidligere oplysninger på kortet.

Bøden blev betalt, og lastbilen og dens last blev udleveret til dens ejer.

Powered by Labrador CMS