Vognmænd ramt af bøder: 9.000 siden nytår

Vognmænd bliver ramt hårdt af ny afgift, der måske bliver fordoblet. Nu kritiserer DI lovgivningen bag

Offentliggjort Sidst opdateret

Vognmænd kritiserer ny vejafgift og bødesystem

Siden 1. januar har Færdselsstyrelsen udskrevet næsten 9.000 bøder til lastbiler, der ikke har betalt den nye kilometerbaserede vejafgift. Bøderne på 4.500 kroner per overtrædelse kan stige til det dobbelte fra 1. juli, hvis et nyt lovforslag vedtages.

Transportbranchen, repræsenteret ved DI, kritiserer lovgivningen for ikke at skelne mellem forsætlige og utilsigtede overtrædelser. De foreslår, at vognmænd får mulighed for at efterbetale afgiften ved tekniske fejl, i stedet for at modtage bøder, mens Sund & Bælt fastholder, at systemet fungerer korrekt.


Denne faktaboks blev genereret af Labrador AI og korrekturlæst af en journalist.

 Citathistorie: Folketidende

Siden 1. januar har Færdselsstyrelsen udskrevet 8.892 bøder på hver 4.500 kroner til lastbiler, der ikke har betalt den nye kilometerbaserede vejafgift. Det viser en aktindsigt, som FemernBusiness har fået.

Afgiften gælder for lastbiler over 12 ton, der kører på i alt 10.900 kilometer stats- og kommuneveje. Betalingen sker via en boks i lastbilen eller ved køb af en digital vejafgiftsbillet. Nummerpladescannere registrerer lastbiler, der ikke har betalt, og bøden lyder på 4.500 kroner per gang. Og det er planen, at den bøde skal stige til det dobbelte fra 1. juli. Det foreslår regeringen i et lovforslag, der lige nu bliver behandlet i Folketinget.

Direktør Peter Flensted Rasmussen fra Sax-Trans i Sakskøbing er frustreret over situationen. Hans virksomhed har fået seks bøder, som er betalt, men der er gjort indsigelse mod dem alle.

- Noget er helt galt her 

- 9.000 bøder på så kort tid viser jo, at noget er helt galt her. Man bliver nødt til at kigge indad. Så mange svindlere findes der slet ikke, siger han.

Sax-Trans har 55 lastbiler over 12 ton, alle udstyret med en boks, der holder øje med hvornår der skal betales.

Hos DI modtager man mange henvendelser fra vognmænd, der har gør alt, hvad de kan for at følge reglerne, men alligevel har fået bøder.

- Problemet ligger i måden, loven er sat sammen på. Der er ikke forskel på god og ond tro. Bøden er den samme, uanset om man har forsøgt at snyde eller gjort alt rigtigt. Det er ikke fair, siger Rune Noack, transportpolitisk chef i DI.

- 9.000 bøder på så kort tid viser jo, at noget er helt galt her.

Forslår at efterbetale vejafgiften 

DI foreslår, at vognmænd får mulighed for at efterbetale vejafgiften, hvis deres boks har haft udfald, i stedet for at modtage en bøde. Det kræver, at de får en melding om udfaldet, så de kan rette fejlen.

Sund & Bælt har ansvaret for drift og implementering af systemet og fastholder, at det fungerer som tiltænkt. Samtidig har man tidligere meddelt, at bøder udstedt mellem 1. og 8. januar vil blive annulleret på grund af tekniske opstartsproblemer.

Ole Lykke Christensen, direktør for Tolling i Sund & Bælt, afviser dog kritikken og insisterer på, at systemet fungerer, som det skal.

- Ingen syntes at det er sjovt 

- Det er klart, at ingen synes, det er sjovt at få en bøde, men systemet kører korrekt, og kontrollen samt bødeudskrivningen sker efter reglerne, siger han.

Han understreger, at langt de fleste lastbiler betaler vejafgiften korrekt. Under to procent af de kontrollerede passager resulterer i en bøde, og der udskrives i gennemsnit én bøde per 16.000 kørte kilometer på det afgiftsbelagte vejnet.

- Vi er i løbende dialog med branchen for at finde løsninger på de opstartsvanskeligheder, vognmændene oplever, siger han.

Powered by Labrador CMS