Vognbaneskift eller sammenfletning: Sådan skal du gøre det
Det kan være svært at forstå.
Der er forskel på, om du foretager et vognbaneskift eller sammenfletning. Det betyder også, at du skal agere forskelligt ud fra scenariet.
Jævnligt sker det, at veje indsnævres, eller situationer kræver, at du reagerer og skifter vejbane. Har du helt styr på, hvordan det foregår?
Hvis ikke, så er der hjælp at hente i galleriet over artiklen. Der har vi samlet en hurtig guide til, hvordan du gør begge dele – uden at komme på kant med færdselsloven.
Definitioner på vognbaneskift eller sammenfletning
Før det hele overhovedet giver mening, er det nødvendigt at slå fast, hvad de to begreber egentlig dækker over. Til det findes ingen mere troværdig kilde end selve færdselsloven.
I paragraf 2 stk. 28 fremgår det, at en vognbane defineres ved at være “enhver af de baner, i hvilke kørebanen kan deles, og som hver er tilstrækkeligt bred til at kunne benyttes af en række køretøjer med 4 hjul“.
Dermed kan et vognbaneskift kun lade sig gøre, hvis der rent fysisk er plads til to sidekørende firehjulede fartøjer, og når antallet af vognbaner i samme retning på en vej mindskes, så skal du enten følge reglen for vognbaneskift eller flettereglen – alt efter forholdene.
Vigtigt bliver forskellen, når det handler om hensyn og tegngivning.
Holdt i kø i minutvis
At det kan være svært, det med de danske fletteregler, har bilisten Tanja måttet sande. Derfor skrev hun en mail til Nordsjællands Politi, der i december delte denne fra kredsens Facebook-side.
I den står det blandt andet:
“I sidste uge holdt jeg cirka 10 minutter i kø i den ene side på en to-sporet strækning med indsnævring længere nede, fordi jeg troede, at man skulle trække ind så hurtigt som muligt for at afvikle køen. En ven oplyste mig efterfølgende om, at der er fletteregel på den strækning, og at jeg først skulle flette ind til sidst.
Dette gjorde jeg så i går, og det resulterede i, at jeg fik det lange lys, dyt og f**kfingre OG, at jeg skulle møve bilen forbi en bilist, der forsøgte at lægge sig i midten af venstre og højre vognbane for at forhindre, at jeg kom forbi.”