Vild udvikling: Historisk fald i olieprisen

Mandag aften koster det nogle investorer at sælge rettighederne til leveringen af en tønde amerikansk råolie.

Offentliggjort Sidst opdateret

For første gang nogensinde er det begyndt at koste investorer penge at skille sig af med retten til en tønde olie.

Prisen for en tønde amerikansk råolie til levering i maj er faldet markant, og mandag aften er prisen røget i minus. Med andre ord skal investorerne nu til at betale andre for at overtage retten til olien.

Det er aldrig sket før, siden man begyndte at kunne lave den slags handler i 1983. Det skriver flere nyhedsbureauer, herunder Reuters.

Det store prisfald skyldes en generelt lav efterspørgsel på råolie rundt om i verden, som på grund af coronasituationen ikke forbruger det samme som før.

Faldet skyldes også, at der på grund af den lave efterspørgsel ikke er mange olieselskaber, som har brug for at fylde deres lagre op. Det skaber et problem i forhold til at skille sig af med den olie, som nogle investorer har papirer på.

– Det går stærkt. Nu er olieprisen negativ. Det lyder mærkeligt, men skyldes, at der lige nu er alt for meget olie. Og det koster altså at opbevare den, skriver Søren V. Kristensen, cheføkonom i Sydbank, på Twitter.

Kan påvirke danske priser

Også herhjemme kan forbrugerne blive påvirket af den rekordlave oliepris.

De seneste ugers uro på grund af den globale coronakrise har allerede sendt prisen på benzin ned. Og det er kommet bilejerne i Danmark til gavn.

– Når vi de seneste uger har skullet tanke bilen, så har vi kunnet se, at benzinpriserne er ret lave, siger Allan Sørensen, cheføkonom i Dansk Industri.

– Man kan sige, at det er en lille trøst, for mange af os kører ikke så langt for tiden. Så det er svært for alvor at glæde sig over den gevinst.

– Men man kan glæde sig over, at når vi tanker benzin, at så er benzinen også blevet noget billigere.

I galleriet ovenfor kan du se FDM’s gode råd til, hvordan du finder billigst benzin.

Prisen kan stige igen

Hvis olieprisen igen begynder at stige for alvor, kan det skyldes, at der ikke bliver produceret lige så meget ny olie til markedet. Den beslutning blev for nylig taget af Organisationen for Olieeksporterende Lande (Opec) og Rusland.

Målet var at skære ti procent af den internationale produktion af olie. Det vil alt andet lige skabe en større efterspørgsel efter den olie, der befinder sig i markedet.

Desuden bemærker cheføkonomen fra Dansk Industri, at mens maj-priserne for en tønde amerikansk råolie er hamret godt i bund, så er der ikke sket det store med juni-priserne.

– Derfor er det her måske mere et kortvarigt fænomen. Men det er stadig dybt bemærkelsesværdigt, siger Allan Sørensen.

FAKTA: Hvad er oktan

Oktantallet er et mål for benzins tilbøjelighed til bankning i motoren. Bankningen skyldes en eksplosionsagtig selvantændelse af benzin-luftblandingen, før den tændrørsstyrede forbrænding har fundet sted.

Den rå benzin som den kommer ud af destillationstårnet på raffinaderiet har generelt et oktantal på omkring 60. For at muliggøre et højt kompressionsforhold er det derfor nødvendigt at forbedre benzinens oktantal.

En forbrændingsmotors effektivitet stiger med kompressionsforholdet, men med stigende kompressionsforhold stiger tendensen til selvantændelse tilsvarende, og derved motorbanken.

Normale uforgrenede kulbrinter har et lavt oktantal, mens forgrenede og cykliske har et højere oktantal. Konventionelt er oktantallet for n-heptan sat til 0 og til 100 for iso-oktan, deraf navnet oktantal.

Kilde: Drivkraft Danmark

Powered by Labrador CMS