Vigtigt vedligehold: Her kan slitage være livsfarligt
Selv om bilen er gået gennem et syn, er det ikke ensbetydende med, at bremserne holder i to år mere.
Du mærker det formentlig ikke, når du kører rundt i din bil.
Men skal du foretage en katastrofeopbremsning på motorvejen, sidder du pludselig i en potentielt livsfarlig situation, hvis dine bremser ikke er i god nok stand.
– Man mærker ikke, at bremserne bliver dårligere og dårligere, fordi man bare trykker lidt hårdere med foden, fortæller Lars Kiholm, der er teknisk chef hos Applus Bilsyn.
– Men man risikerer, at bilen ikke når at stoppe, hvis man kører 130 kilometer i timen på motorvejen – eller at bilen afviger fra sin kurs og ender i den anden kørebane, siger han.
I galleriet ovenfor kan du se, hvilke tegn på slidte bremser, du aldrig må overse.
Få bilen tjekket regelmæssigt
Bremseklodserne er blandt de ting, der bliver tjekket, når din bil skal gennem syn hvert andet år. Her bliver der sat flueben ved, at de lever op til minimumbestemmelserne på området.
Men et år senere kan situationen være en helt anden.
– Syn er kun et øjebliksbillede, siger Lars Kiholm og råder til, at du sørger for at tage bilen til regelmæssige servicetjek.
Foruden almindelig slitage spiller det fugtige nordiske klima, vi befinder os i, også en rolle i forhold til, hvor ofte bremserne bør tjekkes efter.
– Bremser har en tendens til at ruste, før de bliver helt slidt ned, siger Yasser Abaiji, der er teknisk konsulent hos FDM.
Rust er et problem
Det kan føre til, at bremseklodserne mister deres fulde effekt, slides skævt eller går i stykker, hvilket kan komme til udtryk ved, at de ikke slipper igen, når du letter foden.
Generelt kan rust blive en hæmsko for, at bremserne kan bevæge sig frit – og det skal de kunne.
Artiklen fortsætter under videoen
– Men rust kan forebygges ved, at man smører og renser bremserne, siger Yasser Abaiji og tilføjer, at det er et af de områder på bilen, mange danskere glemmer at vedligeholde.
Du skal især være opmærksom, hvis du ikke bruger bilen så ofte.
– Jo mindre man kører i bilen, jo mere kan rusten få lov til at brede sig, siger han.
Hvis du ikke har en mekaniker gemt i maven, så bed værkstedet om at gøre det – enten i forbindelse med et servicetjek, eller når du alligevel skal have skiftet mellem vinter- og sommerdæk.