Vi vil høre om kylle-rylles liv – inden vi spiser ham

Dyrevelfærd er vigtigt for danskerne. Foto: Colourbox
Offentliggjort Sidst opdateret

Syv ud af ti danskere mener, at butikker og fødevareproducenter skal gøre mere for at fortælle om dyrevelfærden i de varer, de sælger. Det viser en undersøgelse, som Analyse Danmark har lavet for Dyrenes Beskyttelse.

Pernille Fraas Johnsen, chefkonsulent i Dyrenes Beskyttelse, er ikke overrasket over resultatet.

»Det bekræfter en fornemmelse, vi har haft i lang tid, af, at flere og flere forbrugere går op i dyrevelfærd og efterspørger mere mærkning på de varer, de køber,« siger hun.

Pernille Fraas Johnsen mener, at det ofte er svært som forbruger at finde ud af, hvilket liv kyllingen i køledisken har levet.

»I dag kan det være utroligt svært at gennemskue niveauet af dyrevelfærd, hvis ikke eksempelvis kyllingebrystet eller svinekødet er mærket tydeligt. Konsekvensen er, at man som forbruger risikerer at støtte produktionsmetoder, som man ikke ønsker at støtte.«

Hun mener, at det står specielt slemt til i den industrielle kyllingeproduktion. Af samme grund har Dyrenes Beskyttelse lanceret en kampagne, der skal gøre forbrugere opmærksomme på situationen i netop den branche.

»Målet er at oplyse danskerne om den manglende dyrevelfærd i kyllingeproduktionen, så de har et oplyst grundlag at handle ud fra,« siger hun og tilføjer:

»Vi tror meget på forbrugerdreven dyrevelfærd. Forbrugerne har stor magt, og jeg er ikke et sekund i tvivl om, at når danskerne bliver opmærksomme på dårlig dyrevelfærd, så påvirker det deres indkøbsmønstre. Det har vi eksempelvis set med buræg.«

Plads til forbedring

Hos Dansk Supermarked Group, der driver en lang række butikker, erkender CSR-chef Helene Regnell, at der er plads til forbedring.

»Vi synes, at der ligger et rigtig godt signal i forbrugernes holdning til dyrevelfærd. Vi vil gerne give kunderne det frie valg, og det kræver transparens, som samtidig vil skabe et større udvalg af produkter med høj dyrevelfærd,« siger hun i en skriftlig kommentar og uddyber:

»Den gennemsigtighed vil vi gerne bidrage til, så man som kunde reelt har valget og ved, hvilke varer man skal vælge, hvis man vægter dyrevelfærd højt. Det kan vi helt sikkert sagtens blive bedre til.«

Det har ikke været muligt for Berlingske Nyhedsbureau at få en kommentar fra Coop, der er den anden store spiller på det danske detailmarked.

Powered by Labrador CMS