Vi putter øko-varer i kurven som aldrig før
2014 tegner til at blive en succeshistorie for salget af økologiske varer.
Danskernes køb af økologiske æbler, kyllinger og andre øko-fødevarer bliver ved med at stige, skriver metroxpress.
Siden finanskrisen satte ind i 2008, er salget steget 62 procent, og når 2014 er slut, skal salgstallene opjusteres med yderligere 8-10 procent. Det vurderer Økologisk Landsforening på baggrund af tilbagemeldinger fra de store supermarkedskæder.
Dermed ser 2014 ud til at overgå 2013, hvor salget af økologiske fødevarer steg med seks procent til en samlet værdi på 5,8 milliarder kroner.
Henrik Hindborg, markedschef i Økologisk Landsforening, vurderer, at salget accelererer i år, fordi danskerne ser mere optimistisk på økonomien. Det giver overskud til at tænke på dyrevelfærd og bæredygtighed, mener han:
– Danskerne interesserer sig mere og mere for rene og sunde fødevarer uden rester af sprøjtegifte og en masse unødige tilsætningsstoffer, siger han til metroxpress.
Hos Coop har SuperBrugsen haft rekordvækst i årets første ni måneder, hvor øko-salget er vokset med 11 procent. Det skyldes blandt andet, at kæden nu sælger flere lokalt producerede varer, hvoraf hovedparten er økologiske. Også Dansk Supermarked oplever stor vækst i øko-salget i Bilka, Føtex og Netto. Føtex vil levere to-cifret øko-vækst i år, siger salgsdirektør Jan Larsen.
Både i Sverige og Norge vokser salget af økologiske fødevarer endnu hurtigere, men fra et lavere niveau. Nye tal EcoWeb i Sverige og Landbrugsdirektoratet i Norge viser, at øko-salget er vokset med hele 30 procent i første halvår af 2014 i begge lande. Sidste år udgjorde øko-fødevarer otte procent af danskernes samlede fødevarerforbrug.