Vi dropper tv-pakkerne til fordel for streaming

Arkivfoto: Mike Blake/Scanpix
Offentliggjort Sidst opdateret

De senere år har streamingtjenester som Netflix indtaget det danske tv-marked i en lind strøm, og det går ud over de klassiske tv-distributører.

Det seneste halvandet år er otte procent af befolkningen mellem 15 og 70 år enten blevet cable cuttere eller cable shavere. Det viser tal fra DR Medieforsknings rapport ’Medieudviklingen 2014’, som er udkommet i dag.

Cable cuttere er et udtryk for dem, som skærer tv-kablet over og dropper tv-pakken. Den gruppe er relativt lille. Langt flere vælger derimod at reducere størrelsen på deres pakke – de kaldes på godt nydansk cable shavere.

Det er primært den yngste del af befolkningen, der er cable cuttere, circa fem procent af de unge i tyverne og trediverne dropper tv-abonnementet og kører udelukkende streaming. De 40-årige beholder tv-pakken.

Det er langt fra de fleste, der vælger at leve helt uden tv-abonnement og udelukkende streamer. Men det er blevet mere normalt, at man slanker sin tv-pakke. Den gruppe består af seks procent af befolkningen, og fænomenet er mest udbredt blandt de 30-49-årige. Gennemsnitsalderen for en shaver er derfor højere end for en cutter.

Ser man samlet på gruppen af shavere og cuttere, så har otte procent af befolkningen enten opsagt eller slanket deres tv-pakke inden for det seneste halvandet år. Men tager man de 30-39-årige, som består af mange børnefamilier, er andelen oppe på 14 procent.

Men det betyder ikke, at hverken shavere eller cuttere ser mindre fjernsyn: Tværtimod er det dem, der benytter sig mest af streaming-tjenester som Netflix, DR TV og Viaplay, som er de mest udbredte.

– Den primære årsag til, at befolkningen har skåret ned i deres tv-pakke eller helt afmeldt tv-signalet, er penge. 62 procent af dem, som har skiftet, peger på økonomi som hovedårsagen til deres skifte, mens 49 procent begrunder beslutningen med, at de ikke så alle kanalerne, siger stedfortrædende forskningschef Dennis Christensen fra DR Medieforskning.

Ifølge DR Medieforskning kan man derfor sige, at streamingtjenesterne har været med til at få folk til at gå fra at overveje at gøre noget til rent faktisk at handle. Streamingtjenesterne er altså ikke så meget en direkte konkurrent til betalte tv-kanaler, men snarere en katalysator, som får befolkningen til at overveje, om de betaler for meget eller har for mange kanaler, de ikke bruger.

Og der kan være flere skjulte cable cuttere blandt de 15-29-årige, da en stor del af aldersgruppen er flyttet hjemmefra uden at oprette en ny tv-pakke. Derfor har de ikke haft mulighed for at blive cuttere, da de ikke har haft et kabel at klippe.

Powered by Labrador CMS