Vi dropper tv-pakkerne til fordel for streaming
De senere år har streamingtjenester som Netflix indtaget det danske tv-marked i en lind strøm, og det går ud over de klassiske tv-distributører.
Det seneste halvandet år er otte procent af befolkningen mellem 15 og 70 år enten blevet cable cuttere eller cable shavere. Det viser tal fra DR Medieforsknings rapport ’Medieudviklingen 2014’, som er udkommet i dag.
Cable cuttere er et udtryk for dem, som skærer tv-kablet over og dropper tv-pakken. Den gruppe er relativt lille. Langt flere vælger derimod at reducere størrelsen på deres pakke – de kaldes på godt nydansk cable shavere.
Det er primært den yngste del af befolkningen, der er cable cuttere, circa fem procent af de unge i tyverne og trediverne dropper tv-abonnementet og kører udelukkende streaming. De 40-årige beholder tv-pakken.
Og der kan være flere skjulte cable cuttere blandt de 15-29-årige, da en stor del af aldersgruppen er flyttet hjemmefra uden at oprette en ny tv-pakke. Derfor har de ikke haft mulighed for at blive cuttere, da de ikke har haft et kabel at klippe.