Vi dropper toget og tager bussen

Foto: Colourbox
Offentliggjort Sidst opdateret

Langtursbusser mellem landsdelene bliver mere og mere populære

Busselskabet Abildskou har kørt mellem Aarhus og København siden 1983, men særligt de seneste år, har danskerne fået øjnene op for den firehjulede transportform. Siden år 2000 har selskabet fået fire gange så mange passagerer. Væksten er oven i købet kommet, mens konkurrenten Rødbillet.dk har gjort sit indtog i 2012. I 2013 havde Rødbillet.dk 75.000 passagerer, og i 2014 havde selskabet over 200.000. Det skriver Politiken.

Hos busselskabet Rødbillet.dk startede man med en billetpris helt ned til 100 kroner for en køretur mellem Aarhus og København. Også hos Abildskou har de billige busbilletter gjort sit indtog med en lang række rabatbilletter.

En voksen person kan i dag spare op til 70 procent ved at tage bussen i stedet for toget.

»Det er interessant, at busserne pludselig bliver så meget mere populære. Men når de bliver billigere, er der måske flere, der prøver, og flere, der bliver opmærksomme på, at busserne findes,« siger trafikforsker ved Roskilde Universitet (RUD) Malene Freuendal-Pedersen til Politiken.

Når prisforskellen bliver så stor, som det er tilfældet, bliver den en afgørende faktor. Desuden er der en positiv spiral ved, at flere tager bussen, for det betyder også, at selskaberne kan tilbyde flere forskellige afgange. Abildskou har på ti år fået fire gange så mange afgange og Rødbillet.dk, der startede med at køre en gang om dagen mellem Aarhus og København, kører nu med syv busser hver vej på fredage og søndage.

Hos DSB er man opmærksom på konkurrenterne, og togselskabet har igennem nogle år kørt med rabatbilletter – de såkaldte Orangebilletter, som er markant billigere, og som man bare skal bestille i god tid.

Powered by Labrador CMS