Vi bruger tablets, når vi handler på nettet
Danskerne er glade for at handle på nettet: Vi er også glade for at bruge vores tablets, når vi shopper på nettet
Danskerne handler meget på internettet. De lægger bestsellere, elektronik, tøj og mange andre varer i den digitale indkøbskurv, og mere end en fjerdedel siger, at de typisk bruger deres tablet, når de køber produkter online.
Dermed er brugen af tablets til internethandel tredoblet i løbet af de seneste to år. I 2012 brugte kun otte procent af danskerne deres tablet til at handle på internettet, mens andelen voksede til 26 procent i 2014. Den udvikling har givet tabletten en andenplads på listen over de mest populære enheder til internethandel. Efter computeren, men foran mobilen. Det viser en befolkningsundersøgelse fra Eniro Danmark.
– Vi både søger efter og køber produkter på mobile enheder i langt højere grad end tidligere. Derfor er det vigtigt, at virksomhederne tilpasser sig den ændrede adfærd og optimerer deres hjemmesider og webshops til visning på mobile enheder, siger Stefan Kercza, der er koncernchef i Eniro.
Det er især de ældre, der bruger tablets til net-handel. Danskerne mellem 56 og 75 år vil hellere bruge tabletten end mobilen, når de handler på nettet. 20 procent af de ældre siger, at de typisk bruger deres tablet til net-handel, hvor kun otte procent siger, at de bruger mobilen.
Til sammenligning siger 28 procent af de unge, at de sædvanligvis bruger mobil og tablet.
– At de ældre i så høj grad foretrækker tabletten frem for mobilen skyldes sandsynligvis, at den har en større skærm, som er nemmere at overskue end en hjemmeside. Det er værd at hæfte sig ved, at selv blandt de ældre er der relativt mange, som bruger mobile enheder til internethandel. Det bør virksomhederne være opmærksomme på, når de tilrettelægger deres tilstedeværelse online, så de ikke kun har øje for de yngre forbrugere, men altså også medtænker det grå guld, siger Stefan Kercza.