Verdenspremiere på skolemøbel udviklet af Kolding-elever

Skoleelever fra Sjølund-Hejls Skole har været med til at designe et helt nyt læringsmøbel, som netop er blevet præsenteret som verdensnyhed på messen Bett i London. Udviklingen foregik tilbage i 2012, men først nu er det færdige møbel klar til fremvisning.

Her ses elever fra Sjølund-Hejls Skole i færd med at teste IMO Learn. Pressefoto.
Offentliggjort Sidst opdateret

Den dynamiske stol IMO Learn, opfordrer børnene til at bruge deres krop i undervisningen. Man kan blive undervist ved både stå på møblet, vippe eller dreje rundt, og bevægelserne sender signaler videre til den e-learningsplatform, der bruges. IMO Learn kan bruges i stort set alle fag.

IMO Learn er udviklet i samarbejde med Alexandra Instituttet, Institut for Idræt og Biomekanik ved SDU samt læringsmiljø-producenten SIS i Middelfart. Og her har de store forventninger til præsentationen.

– Med IMO Learn skaber vi de bedste forudsætninger for indlæring, for eleverne skal både være fysisk aktive og bruge hjernen, når de har matematik eller dansk. Fra undersøgelser ved vi, at eleverne lærer bedre, når de også bruger kroppen samtidig, siger René Heisselberg Pedersen, administrerende direktør hos SIS, i en pressemeddelelse.

Elever var med fra start

Skoleeleverne fra Kolding har været med i innovationsprocessen fra start. Og det er ikke kun møbelproducenten, der har fået noget ud af samarbejdet. Skolerne ønskede at få mere bevægelse ind i undervisningen. Samtidig var der en vision om, at kunne kombinere det med noget interaktivt.

– Vi har fået forskningsbaseret viden direkte ind i organisationen. Det bidrager med god viden og spændende nyt, når vi i skolen kan arbejde sammen med forskere og private virksomheder. Samtidig havde vi et ønske om at kunne arbejde bedre med at give eleverne bedre bevægelse ind i undervisningen, fortæller Jan Hjort, der i dag er skoleleder på Lyshøjskolen, men under udviklingen af den nye interaktive stol var tilknyttet Sjølund-Hejls Skole.

Kolding Kommune har sagt ja til at fortsætte samarbejdet, og skal derfor være med til at videreudvikle IMO Learn, og afprøve stolen i undervisningen.

– Det ser vi frem til og håber på at kunne bidrage, både til videreudviklingen og til at få integreret e-learning yderligere i undervisningen i øvrigt, siger skoleleder, Jan Hjorth.

På sidelinen til verdenspremieren var ud over skoleder Jan Hjorth, også skolelærere og pædagogiske konsulenter, der så den færdige version for første gang.

Powered by Labrador CMS