Ventetid på akuttelefon stiger igen

Ventetiderne til akuttelefonen 1813 stiger fordi sygeplejesker ikke har lyst til at arbejde på den. Arkivfoto: Scanpix.
Offentliggjort Sidst opdateret

Ventetiderne på den udskældte akuttelefon 1813 er blevet længere blandt andet, fordi den massive kritik af ordningen betyder, at der nu mangler sygeplejersker, idet de ikke har lyst til at arbejde på akuttelefonen.

Og skal dét problem løses, handler det om at forbedre løn- og arbejdsvilkårene, mener Dansk Sygeplejeråd.

»Sygeplejerskerne bliver slet ikke anerkendt for det store stykke arbejde, de har leveret, lige siden 1813s udformning begyndte,« siger kredsformand i Dansk Sygeplejeråd i hovedstaden Vibeke Westh.

Samtidig er sygeplejerskerne på grund af den store mediebevågenhed blevet så bange for at lave fejl, at de taler i lang tid med borgerne, hvilket også er med til at øge ventetiderne. Det fremgår af en ny redegørelse fra Region Hovedstaden ifølge Berlingske.

Helt uberettiget

»Når der er så stor mediebevågenhed om 1813, så giver det risiko for, at der faktisk bliver talt rigtig grimt om det arbejde, der bliver udført – helt uberettiget,« siger Vibeke Westh.

»Sygeplejerskerne undrer sig over, hvorfor pokker alt det gode, der bliver lavet på 1813 hver dag, ikke bliver fortalt nogle steder,« tilføjer hun.

Ifølge den nye redegørelse tangerede ventetiderne i februar endnu en gang en rekord. Kun 24 procent af opkaldene blev besvaret inden for de tre minutter, som er den politiske målsætning, skriver Berlingske.

Powered by Labrador CMS