Venstre: Skræmmekampagne er selvmål fra S
»Hvem skal betale Løkkes regninger,« lyder spørgsmålet i en ny socialdemokratisk kampagne, hvor et lidet flatterende billede af Venstre-formanden ses på en baggrund af ubetalte regninger fra folkeskolen, sundhedsvæsenet og politiet.
Hermed går regeringspartiet langt over den streg, det selv har tegnet i sandet hvad angår brugen af negativ kampagneføring, mener flere Venstre-folk.
»Jeg synes sådan set, at dansk politik er pænest, når man fortæller, hvad man selv vil, frem for at svine modparten til med noget, man forsøger at bilde vælgerne ind,« siger iværksætterordfører Jakob Engel-Schmidt (V), der bakkes op af medieordfører og tidligere politisk ordfører Ellen Trane Nørby (V):
»Det er en personkampagne rettet mod Lars Løkke Rasmussen (V), og det siger meget om Socialdemokraterne. Det er udtryk for, at de ikke har mere politisk at byde på, og det viser, at vi trænger til en ny regering,« siger hun.
Panduro afviser skræmmekampagne
Socialdemokraternes politiske ordfører, Maja Panduro (S), står på mål for kampagnen på sit partis vegne, og hun afviser, at der er tale om en skræmmekampagne.
»Når vi laver kampagnen, er det fordi, at vi i over to år har forsøgt at få Lars Løkke til at svare på, hvem vi skal undvære, når der indføres nulvækst. Løkke vil ikke svare, så det prøver vi så nu at få ham til,« siger hun.
Hvorfor bruger I bilag som illustration? Er det for at antyde, at Løkke er uansvarlig med penge?
»Jeg synes, det er uansvarligt, at man ikke vil fortælle danskerne ærligt, hvem der skal betale prisen for nulvækst,« siger Maja Panduro og henviser til, at »det er rigtige mennesker, det handler om«.
Kampagnen bidrager dog ikke til andet end at puste til politikerleden, mener Jakob Engel-Schmidt, der ikke giver meget for argumentet om, at formålet er at få svar på ønsket om nulvækst i den offentlige sektor.
»Hvis det nu var sådan, at der under den socialdemokratiske regering havde været massiv vækst, at den havde sørget for vækst i kommuner, regioner og stat, så ville det give mening. Men faktum er, at adskillige kommuner har haft en negativ vækst, og væksten i det offentlige har næsten været lig nul. Og derfor er det en skræmmekampagne,« siger han.
Venstre-politikeren henviser blandt andet til tal fra Danmarks Statistik, der viser, at antallet af fuldtidsansatte i den offentlige sektor er faldet med cirka 11.000, siden Helle Thorning-Schmidt (S) blev statsminister i 2011.
Betyder det så, at vi ikke vil se skræmmekampagner fra Venstre, eller kampagner der fokuserer mere på modstanderne end jeres egen politik?
»Når man ser på Venstres kommunikation, er det største fokus på vores egen politik. Jeg skal ikke kunne afvise, at vi også af og til kommer til at gå lidt til modstanderen, men jeg kan ikke forestille mig, at vi sender en kampagne ud under overskriften »hvem skal betale for Thornings dit og dat«, det er under lavmålet,« siger Jakob Engel-Schmidt.