Vejdirektoratets prognose: Disse motorvejsstrækninger vil sande helt til

Der kommer hele tiden flere og flere biler og lastbiler på de danske motorveje

Offentliggjort Sidst opdateret

Frem mod 2030 vil flere og flere af landets motorveje nå op på det, Vejdirektoratet kalder en kritisk belastning.

Det er en konsekvens af, at der kommer langt flere biler på vejene. De sidste ti år er der kommet 450.000 flere biler på vejene, så vi i alt er oppe på omkring 2,5 millioner biler i Danmark.

Det betyder, at trænglsen på statens veje, der især udgøres af motorvejsnettet, er steget med 32,5 procent over de seneste ti år. Og den belastning vil kun blive større i fremtiden.

Fodgængere hurtigere end biler

I dag er trængslen størst inde i de store byer. Ingeniøren skriver, at fodgængere i rask trav i dag kan bevæge sig hurtigere end myldtretidstrafikken i København, mens det i Aarhus, Aalborg og Odense ikke ser meget bedre ud.

I de kommende år vil tendensen sprede sig til flere motorveje.

– Myldretidstrafikken udgør en særskilt udfordring for os. Vi taler om strækninger, der i forvejen er stærkt belastede, og når de netop i myldretiderne bliver underlagt et særligt hårdt trafikpres, så skaber det naturligvis ekstra risiko for trængsel og kø, siger trafikdirektør i Vejdirektoratet, Niels Tørsløv, i en pressemeddelelse.

Sådan gør Vejdirektoratet tallene for trængsel op

Rød = Kritisk belastning, orange = stor belastning, gul = moderat belastning, grøn = lav belastning.

Kortet viser niveauet for, hvor stærkt belastet vejnettet er i hver stræknings 100. mest trafikerede time i 2030.

Beregningen er gennemført med udgangspunkt i trafikberegninger for 2030 med Landstrafikmodellen (LTM).

Ved udarbejdelse af kortet er der taget højde for nye vejanlæg, tilslutningsanlæg og udbygninger, som er politisk besluttet og finansieret. Fremskrivningen af trafikken kan være behæftet med usikkerhed.

Belastningsgraderne er baseret på den trafikvækst, som landstrafikmodellen beregner for de enkelte vejstrækninger. Den gennemsnitlige årlige vækst for trafikken på motorveje er frem mod 2030 beregnet til 1,2 procent årligt og 0,4 procent årligt for trafikken på øvrige statsveje.

Der er ikke medtaget trængsel, som skyldes trafikale problemer i vejkryds. Der kan være mindre forskelle i de forudsætninger, der ligger til grund for beregningen af belastningsgrader på statsvejnettet i 2017 og 2030.

Vi har i galleriet ovenfor artiklen samlet de motorvejsstrækninger, der vil nå en kritisk belastning i 2030.

Powered by Labrador CMS