Vanvidsbilist splitsekund fra katastrofen
Lastbilchauffør Johnnie Steenberg fik sig torsdag noget af en ubehagelig overraskelse.
Johnnie Steenberg har været lastbilchauffør i 45 år – kørt i store dele af verden. På vejene har han set lidt af hvert.
Det han oplevede torsdag på hovedvejen mellem Frederiksværk og Helsinge skal der dog gå længe, inden han glemmer.
Johnnie Steenberg kørt torsdag eftermiddag fra Helsinge mod Frederiksværk. I byen Ramløse bliver han pludselig overhalet på en strækning af vejen, hvor der er fuldt optrukne linjer, et sving og i det hele taget knapt så gode oversigtsforhold.
– Jeg så ham slet ikke. Han kørte nok 110-120 stykker – jeg kørte 68, siger Johnnie Steenberg, hvis kaldenavn er Collina, til Newsbreak.dk.
Som om det ikke er nok: Mod Johnnie og den overhalende bil kommer en anden bil mod. Som det fremgår af videoen må den trække helt ud i rabatten.
– Der var jeg sgu ved at lægge en lille en i bukserne, siger Johnnie Steenberg.
– Han kunne have slået dem ihjel – og sig selv, siger han videre.
På Facebook-gruppen ‘Halsnæs Hjælp Hinanden’ lagde en bruger en advarsel op. Mod to biler, der kørte helt hasarderet i netop det område, hvor Johnnie også befandt sig.
Det får den 65-årige lastbilchauffør til tasterne. Han lægger videoen op, som hans fastmonterede kamera i forruden optog.
Det får et andet medlem til at skrive, at hun og hendes kæreste sidder i den bil, der ses på videoen – og som var centimeter og splitsekunder fra at blive ramt.
Hun skriver, at de begge var rystede og skulle samle sig efter mødet med den overhalende bil.
Der var en, der var …
Tilbage i lastbilen er Johnnie, der tilbagelægger cirka 120.000 kilometer årligt i på landevejene, stadig både rystet og uforstående over for det, han netop har været vidne til. Da det sker igen.
Endnu engang inden for cirka et minut bliver Johnnie i sin lastbil overhalet over de fuldt optrukne linjer. Heldigvis uden, der denne gang kommer en modkørende.
I tråden i Facebook-gruppen fremgår det, at området har været plaget af de bilister, der har svært ved at overholde reglerne. Det har Johnnie gang på gang oplevet. En gang blev han endda truet af en person, der efter sin kørsel – Johnnie påtalte ved at blinke med sine lygter – steg ud og konfronterede lastbilchaufføren – der også der havde sine kameraer kørende.
– Så nu skal jeg i retten, siger han stoisk.
Torsdagens optagelser har han også videregivet til Nordsjællands Politi. Han har dog endnu ikke hørt noget derfra.
Forslag fra ministeren skal dæmme op for vanvidsbilister
I starten af februar fremsatte transportminister et forlag om stramninger i sager med grove overtrædelser; de skal kunne give ubetinget fængselsstraf første gang, hvor loven overtrædes.
– Hvis man kører så langt over hastighedsgrænserne, så er det ikke nok, at man bare får en bøde, sagdeBenny Engelbrecht til DR.
Foreløbige ulykkestal viser en stigning i antallet af trafikdræbte. Det bekymrer @BennyEngelbrech som især vil have fokus på trafikanternes adfærd i sit videre arbejde med forbedret trafiksikkerhed: https://t.co/4ucbiaIL1h #dkpol #dktrp @vejdirektoratet @SikkerTrafik @Rigspoliti
— Transportministeriet (@TRM_dk) February 4, 2020
Hastigheder over 200 kilometer i timen skal ifølge forslaget give 20 dages fængsel plus en ubetinget frakendelse af kørekortet i minimum tre år.
Det samme skal gælde, hvis man overskrider hastigheden med 100 procent.
Stigning i trafikdræbte
Forslaget kommer samtidig med Vejdirektoratets foreløbige statistik over antallet af trafikdræbte i 2019.
205 personer mistede livet i trafikken herhjemme sidste år.
Især var der i det netop overståede år relativt mange dræbte i personbil samt på motorcykel og knallert 30 sammenlignet med tidligere.
I årets første tre kvartaler mistede 24 motorcyklister livet, og 11 personer på knallert 30 blev dræbt i trafikken, hvilket i begge tilfælde er det højeste antal i 10 år.
Antallet af dræbte i 2019 udgør en stigning i forhold til de foregående år. Fra 2014 til 2018 var der i gennemsnit 183 dræbte om året.
– Menneskelig adfærd spiller en væsentlig rolle i en stor del af dødsulykkerne. Da vi ved, at for høj hastighed, kørsel i påvirket tilstand og uopmærksomhed meget ofte er en faktor i dødsulykker, skal der sættes konkret ind her, hvis vi vil knække kurven og se en nedgang i antallet af dødsulykker. Udviklingen de senere år viser, at det går den forkerte vej for især de bløde trafikanter i byerne. Derfor vil jeg invitere branchen, politikere og andre interessenter til en eksperthøring, så vi kan få belyst mulighederne for, hvordan kommunerne kan få en større adgang til selv at fastsætte lavere hastigheder i byerne, siger transportminister Benny Engelbrecht.