Utilfredse skal slippe for omstillingshelvede hos politiet

Ofrer og vidner skal få direkte kontakt til kompetente medarbejdere med nyt initiativ, siger justitsminister.

En ny undersøgelse har vist, at knap hver fjerde dansker, som har været udsat for en forbrydelse, er utilfreds med kontakten til politiet. Det skal der laves om på, mener justitsminister Søren Pape Poulsen. (Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix)
Offentliggjort Sidst opdateret

Det skal være slut med gang på gang at blive stillet om til en ny medarbejder hos politiet, når man henvender sig som offer eller vidne.

Har man nemlig brug for en opfølgende samtale eller brug for mere information om sagen, skal man fremover kunne ringe direkte til en særlig borgerrådgiver, som kender til sagens detaljer.

Sådan lyder et af initiativerne i et større udspil om nærhed og tryghed, som justitsminister Søren Pape Poulsen (K) ventes at præsentere i løbet af oktober.

Initiativet handler om at have et borgerperspektiv, hvor politiet bliver hjælperen over for borgeren, siger justitsministeren.

– Det er helt afgørende vigtigt, at folk føler, at de har en, de kan tale med, som de føler sig trygge ved. For de fleste mennesker er det ikke hverdag at ringe til 112 eller 114, siger Pape.

Utilfreds med kontakt med politiet

En ny undersøgelse har vist, at knap hver fjerde dansker, som har været udsat for en forbrydelse, er utilfreds med kontakten til politiet.

Det er Justitsministeriets forskningskontor, som står bag rapporten, der bygger på data indsamlet af Danmarks Statistik.

Den kedelige statistik skal borgerrådgiverne lave om på, siger justitsministeren.

Vedkommende vil nemlig have tid og kompetencer til at svare på alle borgernes spørgsmål omhandlende alt fra politiets arbejdsmetode, anklagemyndighedens systemer til støttemuligheder, lyder det.

Et telefonnummer til en specifik borgerrådgiver bliver udleveret efter det første møde med politiet, når man eksempelvis har været involveret i et biluheld.

Forsøgsordning foreløbigt

Ifølge justitsministeren skal det nye initiativ ligeledes sikre, at borgere møder andet end en forståeligt hektisk alarmcentral eller 114, der modtager massevis af opkald.

– Man kan lige få ro på og høre, hvad der sker, hvis man er i tvivl. Det er ikke noget, som man skal – det er et tilbud, siger han.

I første omgang bliver initiativet indført som forsøgsordning i to endnu ikke udvalgte politikredse. Det skal skabe erfaringer, så borgerrådgiverne efterfølgende kan rulles ud på landsplan, lyder det fra justitsministeren.

Trænes i bedre kommunikation

Ud over borgerrådgivere bebuder justitsministeren, at politiets ansatte i alarmcentralen bliver trænet i, hvordan man kommunikerer med borgere.

– Det er vigtigt, at man får en god oplevelse, hvor man bliver talt pænt til.

– Vi har desværre set nogle situationer, der gør, at vi sætter et forløb i gang, så vi sikrer os, at man hele tiden optimerer, hvordan man taler og har den gode dialog med borgerne, siger han.

Såkaldte “mystery calls” skal løbende evaluere, om indsatsen bærer frugt, lyder det.

Nyt system skal hjælpe

Desuden skal politiets systemer i den nærmeste fremtid være i stand til at finde ud af, hvor borgere, der ringer i akutte situationer, befinder sig.

Det er nemlig ikke altid, at borgerne kender den præcise adresse, når de er i nød, lyder det fra justitsministeren.

Opkald til alarmcentralen vedrørende brand i Svinkløv Badehotel

Opkaldet indgik til alarmcentralen 112 Vest den 26. september 2016 kl. 00:46:33.
Varighed 3 min 13 sek.
Opkalder Trine M. Nielsen: TN
Alarmcentralen 112 : AC

TN: Trine M. Nielsen; Svinkløv Badehotel — der er brand herude og alarmen er først lige gået på, vi er ved at få folk ud.

AC: Det var godt.

TN: Og der lugter af brand, der er brand i kælderen.

AC: Prøv lige at høre, hvad er adressen er til Svinkløv Badehotel.

TN: Det ved jeg ikke, det er Svinkløvvej — det er en sidevej til Svinkløvvej. Svinløv Badehotel, du må slå det op —jeg kan ikke lige så det op lige nu.

AC: Prøv lige at høre her, hvad er byen.

TN: Ja, det er oppe ved Åbybro og Fjerritslev.

AC: Fjerritslev.

TN: Det er et stort gammelt træbadehotel.

AC: Ja, det ved jeg godt. Kan du huske postnummeret til Fjerritslev.

TN: Nej, det kan jeg ikke huske, jeg bor i Horsens — ha ha.

AC: For nu skal du høre her. Det er ikke, så nemt er det ikke. Fjerritslev — nu skal du bare se her.

TN: Jeg kan ikke huske nummeret.

AC: Nu skal du bare se her — den har. Fjerritslev — den har 9690, og nu skal vi bare have lige have fundet ud af, hvor det her badehotel, – hvor det ligger henne. Der må være en adresse til det.

TN: Ja, men. Vil I ikke bare være søde, bare at slå det op på Google. Jeg kunne gøre det på 30 sekunder.

Altså. Skriv Svinkløv Badehotel.

AC: Det var sgu da bedre du vidste, hvor du var henne, men nu skal jeg nok gøre det.

TN: Undskyld, ved du — hvor der du — det brænder. og folk står ude midt om natten. De er lige vågnede ved der ingen brandalarm var.

AC: Man plejer nok at vide, hvor man er henne. Og jeg har — kan jo ikke adressen på Svinkløv Badehotel.

TN: Nej, men det kan man slå op på en GPS og så skriver man Fjerritslev og Svinldøvvej.

AC: Det kan jeg love dig for.

TN: (Samtale med mand i baggrunden) Svinkløvvej et eller andet.

TN: (- do -) , ja, men alarmcentralen. Han skælder mig ud. Vi står her ved en ildebrand.

AC: Svinkløv Badehotel.

TN: Nej, det er en skandale. Her er bældragendes mørkt vil jeg så sige. Ja, og det kan pludselig eksplodere, og det er nede i køkkenet.

AC: Det hedder Svinkløvvej nr. 593.

TN: Ja, det var det jeg sagde til dig.

TN: Jeg syntes, det er fuldstændigt absurd. Du står her og skælder mig ud.

AC: Jeg skælder dig ikke ud, men man

TN: Jo, det kan jeg love dig for.

AC: Ja, men når man ringer efter brandvæsenet, så skal man da vide, hvor man er henne.

TN: Ja, men jeg kan jo ikke adressen, når jeg er gæst her – vel.

TN: Og så skælder du mig da ud.

Xx: (mand i baggrunden hos TN) Få hans navn.

TN: Ja, hvad er dit navn. leg hedder Trine M. Nielsen og jeg bor XXXXXX, 8700 Horsens.

AC: Nu skal du bare se her.

TN: Og det kan du ikke bruge til noget.

AC: J0, det kan jeg sagtens, Nu skal du se her.

TN: Jeg vil gerne vide, hvem du er. –

AC: J0, det må du gerne få at vide. Jeg hedder og jeg sidder på alarmcentralen i Aarhus, hvis du gerne vil vide det.

TN: Ja.

AC: Det er såmænd ikke så svært.

AC: Og nu har jeg sendt dine, – til Svinkløv Badehotel, og det hedder Svinkløvvej 593, 9690 Fjerritslev.

Og når man skal bruge brandvæsenet, så er der rart at vide, hvor man er henne. Farvel.

TN: Ja, men det er midt om natten.

AC: Ja, og hvad så. Det kunne også være juleaften.

TN: Prøv lige og tal med mine gæster. Prøv lige at sige det samme, som du sagde til mig.

AC: Det kunne også være juleaften, og så skal man da stadigvæk vide, hvor man er, – specielt når det brænder.

TN: (Anden kvinde kommer til TN’s mobil — hun siger) — Prøv lige at høre her, Svinkløvvej 593.

AC: Yes.

TN: (Anden kvinde) 9690 Fjerritslev.

AC: Lige nøjagtig.

TN: (Anden kvinde) Godt.

AC: Og brandvæsenet er på vej.

Samtalen afsluttes.

I faktaboksen herunder, kan du se, hvordan den berømte samtale, hvor en kvinde ringede til alarmcentralen og anmeldte en brand på Svinkløv Badehotel for to år siden forløb:

Powered by Labrador CMS