Utilfreds med din bank? Sådan klager du
Tre ud af fire kender ikke deres rettigheder og muligheder, hvis de vil klage over deres banks rådgivning. Læs, hvad du kan gøre her.
Det kan være en jungle at finde rundt i flexlån, rentesatser og bank-gloser. Men også mulighederne for at klage over banken går hen over hovedet på mange kunder.
I en ny rundspørge, lavet af analysebureauet Wilke for Newspaq, svarer 76 procent af de 1020 adspurgte danskere i alderen 18-70+ , at de ikke kender deres rettigheder og muligheder, hvis de ønsker at klage over deres banks rådgivning.
Og det kan tyde på, at bankernes information til kunderne halter. Det mener John Norden, der er direktør i Mybanker.dk, en hjemmeside der rådgiver om det finansielle marked.
– Det er ikke godt nok, at kunderne ikke ved, hvor de kan klage. Det er jo sådan, at bankerne skal annoncere med, hvem der er klageansvarlig. Og det er åbenbart ikke tydeligt nok for kunderne, siger han til Newspaq.
Den kritik tager bankernes interesseorganisation, Finansrådet, dog med ophøjet ro.
– På alle bankers hjemmeside kan man finde den klageansvarlige. Så hvis man vil klage, mener jeg også, at der er rimelig let mulighed for at finde information om det, siger kontorchef i Finansrådet Jeanne Blyt til Newspaq.
Hun tror, at bankkunderne ikke på stående fod kender deres klagemuligheder, fordi de ikke de har opsøgt informationen.
Hvis man som kunde vil klage over sin banks rådgivning, er første skridt at henvende sig til ens bankrådgiver. Kommer der ikke noget ud af det, er næste skridt at kontakte filialens direktør, og endeligt kan bankens klageansvarlige kontaktes.
Alle banker skal ifølge dansk lovgivning have en klageansvarlig.
Er kunden stadig ikke kommet til enighed med banken, kan vedkommende klage til pengeinstitutankenævnet. Det koster 200 kroner i gebyr, og hvis kunden får medhold, tilbagebetales pengene.
Før pengeinstitutankenævnet vil behandle klager, skal man have forsøgt at løse problemet med banken, og nævnet behandler kun klager, der handler om private kundeforhold, og konkrete sager hvor man kan dokumentere, at der har været et økonomisk tab, oplyser de.
Hverken kunden eller banken er forpligtet til at følge ankenævnets afgørelse, men banken skal gøre opmærksom på, hvis den ikke har tænkt sig at følge ankenævnets beslutning, og så kan kundens sidste mulighed være at prøve klagesagen ved en domstol.
Newspaq