Ups: Femern-forbindelsen bliver 2,2 milliarder dyrere
Femern A/S kan ikke underskrive kontrakter med entreprenører før til efteråret, siger transportministeren
Det bliver dyrere end ventet at bygge Femern-forbindelsen mellem Danmark og Tyskland.
Entreprenørernes priser er højere end ventet, og derfor bliver prisen på forbindelse 2,2 milliarder kroner dyrere i 2014-priser. Det betyder, at forbindelsen i alt ventes at koste 54,9 milliarder kroner.
Det oplyser Transportministeriet i en pressemeddelelse.
Transportminister Magnus Heunicke (S) påpeger, at priserne skal forhandles ned, som følge af den nye beregning.
– De priser, der er kommet ind, er betydeligt højere, end Femern A/S har forventet. Det betyder, at der bliver brugt for meget af projektets reserver. Så Femern A/S har en klar opgave med at få forhandlet priserne ned, siger transportministeren.
Projektet står over for flere udfordringer.
En af dem er at sikre projektet den højst mulige EU-støtte. Her er der i øjeblikket en risiko for, at op til 18 procent af midlerne i den relevante pulje bliver overført til den såkaldte Juncker-plan, oplyser Transportministeriet.
Desuden mangler den tyske miljøgodkendelse at falde på plads, mens Tysklands transportministerium og Deutsche Bahn skal fremlægge en opdateret tidsplan for, hvordan de vil gennemføre den aftalte udbygning af de tyske jernbaneanlæg i tilslutning til Femern Bælt-forbindelsen.
Udfordringerne betyder, at underskrivningen af kontrakten med entreprenørerne først kan finde sted om over et halvt år, siger Magnus Heunicke.
– Konkret betyder det, at Femern A/S ikke kan underskrive kontrakterne med entreprenørerne, før forligskredsen i september har fået forelagt de endelige priser, omfanget af EU-støtte og en status på miljøgodkendelse og jernbaneudbygning i Tyskland og sagt god for, at byggeriet kan gå i gang, siger transportministeren.
Forligskredsen omkring Femern Bælt-projektet består af alle partier undtagen Enhedslisten.
/ritzau/