Unge i risiko for at udvikle denne allergi

Ifølge Miljøstyrelsen er danske unge i særlig grad i risiko for at udvikle parfumeallergi, derfor har styrelsen igangsat en kampagne.

Offentliggjort Sidst opdateret

Når unge står foran spejlet om morgenen, er det særligt produkter, der indeholder parfumer, der bliver brugt i ansigtet og på kroppen.

Det vil Miljøstyrelsen gerne ændre på, for danske unge er i højrisikozonen for at udvikle parfumeallergi.

Artiklen fortsætter efter videoen

Derfor har styrelsen igangsat en kampagne som er målrettet de unge for at informere dem om, hvilken risiko deres valg af produkter fører med sig.

Det skriver Miljøstyrelsen i en pressemeddelelse.

Flere tusinde ramt

I Danmark lider mere end 180.000 personer af parfumeallergi. Tallet er stigende ifølge Miljøstyrelsen.

Det er især de unge, der er i risiko for at udvikle allergien, fordi de bruger et væld af skønhedsprodukter. Herunder oftest produkter, der er fulde af parfume eller andre duftstoffer.

Og bliver man først ramt af parfumeallergi, er det noget, man lider under hele livet.

Jo mere, jo større risiko

I en ny kampagne vil Miljøstyrelsen oplyse unge om, hvad deres forbrug af produkter, har af konsekvenser for dem.

– Når man udvikler parfumeallergi, drejer det sig om mængden af parfume, man udsætter sig selv for. Jo mere, jo større risiko er der. Derfor betyder det noget, at de unge begynder at bruge parfumerede produkter tidligt, for så er der flere år, hvor de er udsat for parfume, og kan udvikle allergi, siger Elisabeth Paludan fra Miljøstyrelsen og fortsætter:

– Målet er ikke at få de unge til at holde helt op med at bruge produkter med parfume, men at få dem til at økonomisere med den – for eksempel ved at udskifte deodoranten med en parfumefri variant.

Kampagnen er særlig målrettet unge i 13-16 års alderen, da det er her forbruget af parfume etableres.

En besværlig hverdag

Parfumeallergi viser sig typisk i form af eksem, men det kan også vise sig som små blærer, der brister og bliver til sår.

Det er produkter som deodorant, cremer, shampoo, balsam, sæbe, barberskum, makeup og lignende, der kan være grundene til, at unge udvikler parfumeallergi.

Og det er ikke en dans på roser at leve med parfumeallergi. Der skal tænkes over, om sæben på arbejdspladsen er parfumefri, eller om man får et udbrud efter at have krammet sit familiemedlem, som bruger parfume.

Kampagnen kører fra den 7. november til 8. december med film og annoncer om budskabet, ligesom flere influencere vil tage del i kampagnen.

I galleriet ovenfor kan du bliver klogere på parfumeallergi, og hvad du kan gøre, for at undgå at udvikle allergien.

Powered by Labrador CMS