Undgå smadret motor: Selskaber får ny benzin
Flere kæder indfører nu højoktan-benzin, der skal tilgodese biler, der ikke kan køre på E10-benzin.
Benzinkæderne Uno-X og Bonus indfører torsdag en ny type benzin på alle deres stationer. Det oplyser de i en pressemeddelelse.
De udfaser begge salget af oktan 92, for i stedet at gøre plads til en ny oktan 98.
Artiklen fortsætter efter videoen
Det skyldes den ny benzinstandard – E10 – der fra 1. januar er indført i Danmark.
E10, en grønnere benzin end den tidligere standard, E5, kan nemlig ikke benyttes af alle biler.
I galleriet over artiklen kan du se, hvilke biler der ikke kan køre på E10-benzin.
Derfor vil den ny højoktan 98 være E5, så disse bilister stadig kan tanke bilerne på alle kædernes stationer.
Hvad gør oktan?
Har du muligheden for selv at vælge, om din bil skal køre på oktan 95 E10 eller oktan 98 E5, vil du måske gerne vide, hvad forskellen er.
Newsbreak.dk har tidligere stillet spørgsmålet til seniortekniker hos FDM, Jørgen Jørgensen – hvad er oktan?
– Det er et udtryk for benzins bankefasthed, altså hvornår det selvantænder. Det må ikke selvantænde i motoren, for så brænder det eksplosivt. Jo højere oktantal, jo mere kan du presse ud af motoren. Men hvis bilen er konstrueret til 95 oktan, som langt de fleste er, så har man ikke behov for at hælde et højere oktantal på den, siger Jørgen Jørgensen.
Så langt de fleste bilister kommer ikke til at have noget reelt behov for den nye benzin, konstateres det.
– Bilen vil måske kunne komme til at køre lidt længere på literen, fordi der er lidt mere energi i benzinen. Men det bliver svært at mærke i praksis, fordi der er så mange andre forhold, der spiller ind, siger Jørgen Jørgensen.