Undersøgelse afslører de utro mænd

Foto: IRIS/SCANPIX
Offentliggjort Sidst opdateret

Nogle mænd har mere tendens til at være utro end andre. Men hvilke?

Hvis en mand har en alder, der ender på 9 – for eksempel 29,39 eller 49, er der større risiko for, at han er utro. Er han også glad for at shoppe, og er han flere gange om dagen optaget af Twitter og Facebook, er han også i risiko-zonen.

Det viser en undersøgelse fra New York University, skriver BT.

Hele 18 procent stiger risikoen for utroskab med, hvis manden har en alder, der ender på 9. 42000 voksne fra mere end 100 lande har deltaget i undersøgelsen. Forskerne har undersøgt, hvor mange, der var villige til at melde sig ind på en dating-side med det formål at have en affære. Avisen VG har talt med norske samlivs-eksperter, som ikke menr, at resultatet er tilfældigt:

– Det er en interessant og ordentlig undersøgelse. Og der ser ud til at være et systematisk billede. Når man nærmer sig et rundt tal, kommer man ind i en ny fase i livet. Her får man ofte en indre uro eller føler trang til at revurdere, siger psykologiprofessor og samlivsforsker ved Høyskolen i Bergen, Frode Thuen.

– Denne uro kan komme til udtryk på forksellige måder. Nogle reagerer ved at have n affære. Det er nærliggende at tænke på, at det handler om identitetskrise.

Hovedforfatteren bag undersøgelsen Adam Alter skriver i rapporten:

– Folk reviderer meningen md livet, når de nærmer sig et nyt årti. De har en tendens til enten at konkludere, at livet er meningsfuldt, eller at der mangler mening. De, som konkludere, at livet mangler mening, søger måske en affære.

Desuden viser undersøgeler, at de, der bruger sociale medier flere gange om dagen, er mere udsat for skilsmisse eller utroskab. Specielt er Twitter-brugere mere utro, en de, der ikke bruger Twitter.

En parterapeut, som VG har talt med siger også, at mænd, der er glade for at shoppe er mere tilbøjelige til at være utro:

– Utroskab og shopping handler om det samme – nemlig at man ikke kan modstå fristelser.

Powered by Labrador CMS