Udskældt akuttelefon får det blå stempel
Arbejdet med kvalitet og patientsikkerhed er i top hos Region Hovedstadens ellers så udskældte akuttelefon, 1813, lyder konklusionen fra kvalitetsinstitut. Lægerne mener, at rosen klinger hult.
Arbejdet med kvalitet og patientsikkerhed er i top hos Region Hovedstadens ellers så udskældte akuttelefon, 1813, lyder konklusionen fra kvalitetsinstitut. Lægerne mener, at rosen klinger hult.
Lange ventetider, problemer med bemandingen og kritik af de faglige kompetencer hos personalet.
Det har ikke skortet på kritik af akuttelefonen 1813, som borgerne i Region Hovedstaden skal benytte, inden de tager på skadestuen.
Men nu er der for en gangs skyld godt nyt for den udskældte akuttelefon, der blev indført for snart to år siden. Akuttelefonen er som den første af slagsen i Danmark blevet akkrediteret af det uafhængige Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet (IKAS).
Glad regionsrådsformand
Regionsrådsformand Sophie Hæstorp Andersen (S) glæder sig over det blå stempel.
»Det vigtigste er, at borgerne kan føle sig trygge ved den sundhedsfaglige hjælp, de får, når de ringer 1813. Derfor er det godt, at vi nu har et uafhængigt akkrediteringsstempel på ordningen, der netop viser, at patientsikkerheden er noget, man tager højde for blandt medarbejderne,« siger hun til Berlingske Nyhedsbureau.
Men akkreditering handler vel mest om processer og siger ikke meget om de problemer, der er omkring eksempelvis lange ventetider?
»Det er rigtigt, at akkrediteringen ikke siger noget om ventetider, men den siger noget om, at vi arbejder systematisk med hele tiden at udvikle og sikre kvalitet i ordningen. Det, at dansk nationalt akkrediteringsinstitut giver en blåstempling, er et helt klart tegn på, at vi har en god ordning og nogle dygtige medarbejdere,« siger Sophie Hæstorp Andersen.
“Fagligt utilfredsstillende”
De praktiserende læger har kritiseret akutordningen, som de ikke er en del af, og senest har en samlet lægestand med Lægeforeningens formand, Andreas Rudkjøbing, i spidsen kaldt ordningen »fagligt utilfredsstillende«.
Lægerne giver ikke meget for den akkreditering, som regionsrådsformanden bryster sig af.
»Overordnet må man sige, at akkrediteringen fokuserer på processer, ikke på resultater og kvalitet for patienter. Der er en række vigtige områder, som den ikke tager fat i. Som for eksempel den lange ventetid og færre lægebesøg. Rapporten går også uden om behovet for de særlige kompetencer, som de praktiserende læger har,« siger Andreas Rudkjøbing.
Intet at udsætte på patientsikkerheden
Formanden for Region Hovedstaden medgiver, at akuttelefonen stadig har nogle udfordringer omkring ventetider og bemandingen. Men hun hæfter sig ved, at uafhængige eksperter ikke har noget at udsætte på kvalitetsarbejdet og patientsikkerheden.
»Det, der er vigtigt for mig, det er, hvad ordningen tilbyder borgerne, og jeg kan se af rapporten, at der er stor fokus på patientsikkerheden, stort fokus på at samle op og udvikle kvaliteten af den her ordning, både blandt læger og sygeplejersker, der er tilknyttet ordningen. Som mor til to børn må det være det allervigtigste at vide, at den tryghed er der, når vi bliver syge,« siger Sophie Hæstorp Andersen.