Udenlandske chauffører snuppet på stribe for svindel
Otte ud af 20. Så mange udenlandske chauffører blev taget i svindel med lastbilens anlæg.
Ofte har Newsbreak.dk kunne fortælle om udenlandske lastbilchauffører, der på den ene eller anden måde har forsøgt at snyde og omgå reglerne. Og nu er den gal igen:
Hele otte udenlandske lastbilchauffører blev snuppet i en målrettet kontrol. Det oplyser Sydøstjyllands Politi i en pressemeddelelse.
13. og 14. juni 2017 foretog Tungvognscenter Syd målrettede kontroller af lastbiler ved den dansk-tyske grænse i Padborg.
I alt 20 køretøjer blev kontrolleret, heraf var der manipuleret med otte af lastbilernes AdBlue-anlæg, der filtrerer forurenende NOx-gasser fra lastbilens udstødning.
– Vi fandt,der var manipuleret med det lovpligtige anlæg på to lastbiler fra Polen, to fra Bulgarien, to fra Rumænien, en fra Litauen, samt en fra Holland, fortæller Stig Simonsen, der er politikommissær og leder af Tungvognscenter Syd.
Flere overtrædelser
Yderligere havde det hollandske vogntog overtrådt køre- og hviletidsreglerne. Det udløste bøder for 20.000 kr. En chauffør fra Litauen ikke havde medbragt en tilladelse til godskørsel. Han fik derfor en bøde på 5.000 kr. samt kørselsforbud ind til godskørselstilladelsen var fremskaffet.
Ingen af de udenlandske vognmænd ønskede sagerne indbragt for retten. Hvad straffen for at manipulere med anlæggene, vides endnu ikke.
Tungvognscenter Syd har endnu ikke fundet AdBlue-manipulerede køretøjer, som er indregistreret på danske nummerplader.
Hvad er AdBlue?
AdBlue er en væske, som fyldes i en særlig tank i lastbilen for at omdanne skadelig NOx til uskadeligt kvælstof og vanddamp. På den måde nedsættes forureningen fra lastbilens udstødning.
Politiet oplever desværre, at nogle vognmænd benytter en særlig boks eller emulator, som vildleder den teknologi, som skal tilføre AdBlue, da væsken er forholdsvist dyr.