Tyveri på ferien: Sådan får du tabet dækket
Bryder nogen ind på dit hotelværelse eller stjæler fra din taske i hotellobbyen, kan du fået det dækket. Men hav styr på dine forsikringer.
Ferier forbindes ofte med hygge, glæde og afslapning. Men nogen gange kan det ende i frustration, vrede og tårer, hvis man bliver udsat for tyveri på sit hotel.
Heldigvis er der flere muligheder for at få erstatning, såfremt man har de rette forsikringer. Selv om hændelsen sker i udlandet, er det nemlig din indboforsikring, der oftest gælder. Det fortæller Anja Lintrup Sørensen, konsulent i forsikringsoplysningen hos Forsikring & Pension.
– Som hovedregel er det ens egen forsikring, der dækker, og i tilfælde ved tyveri på hotellet er det som regel indboforsikringen, der vil dække tyveriet på lige fod med, hvad der gælder herhjemme, siger Anja Lintrup Sørensen til Ritzau Fokus.
Hun fortæller også, at man som rejsende skal kunne føre bevis for tyveriet. Derfor kan det være en fordel at tage billeder til forsikringsselskabet.
– Er tyveriet sket på hotelværelset, så er det også et krav, at der kan føres bevis for, at værelset er brudt op, for at forsikringen dækker.
– Man skal selvfølgelig gøre hotellet opmærksom på tyveriet, men man skal også kontakte det lokale politi. Her kan man få en kvittering, som man kan fremvise til sit forsikringsselskab som bevis, når man kommer hjem, siger hun.
En erstatning via indboforsikringen vil dog først kunne blive effektueret, når man kommer hjem. Har man til gengæld brug for hjælp med det samme, er det nærmere dækningen på ens rejseforsikring, der træder i kraft.
Som rejsende skal man også være opmærksom på, at indboforsikringen ikke gælder, hvis man rejser i længere end tre måneder. Her bør man i stedet for købe en rejseforsikring, som også har inkluderet dækning, hvis du bliver udsat for tyveri på rejsen.
Det kan også ske, at man bliver bestjålet, mens ens bagage er i hotellets varetægt. Det kan være ved check-in, eller efter man har checket ud og har efterladt sin bagage i reception eller i et aflåst bagagerum.
Igen er det i langt de fleste tilfælde ens egen forsikring, der gælder, fortæller Anja Lintrup Sørensen.
– Det er på eget ansvar, hvis man efterlader sin bagage på hotellet i deres varetægt.
– Det eneste tidspunkt, hvor man kan stille hotellet til ansvar, er, hvis de har forsømt deres ansvar. Det kan være, hvis ens kuffert har stået i lobbyen uden opsyn. Så kan det være hotellets forsikring, der tages i brug, men som udgangspunkt er det igen din egen forsikring, der gælder, siger hun.
Og opdager man først tyveriet, når man igen er landet på dansk jord, bør man så hurtigt som muligt reagere.
– Dit danske forsikringsselskab vil normalt bede om en politikvittering, men den kan være svær at få, hvis man først opdager det, når man er kommet hjem. Så skal man i stedet anmelde det til hotellet eller rejselederen og derigennem få kvittering fra dem om, at det har fundet sted, siger Anja Lintrup Sørensen.
Fakta: Sådan tager du dine forholdsregler
– Du bør ikke medbringe store beløb i kontanter, kostbare smykker eller lignende. Hotellerne påtager sig nemlig ikke ansvar for værdigenstande.
– Du bør lægge alle værdigenstande i en sikkerhedsboks. På nogle hoteller kan der allerede være en på værelset, mens man andre steder skal leje en. Gem kvitteringen, hvis du lejer den, så man har et gyldigt bevis, skulle den blive stjålet.
– Du bør agere på rejsen, som du ville gøre derhjemme. Forlad derfor ikke dit værelset med et vindue eller en altandør åben.
– Du bør ikke lade værdigenstande ligge i bagagen – heller ikke ved flytransport eller hvis den blot er opbevaret i hotellets bagageværelse inden afrejse.
– Du bør tegne en rejseforsikring inden rejsen, og samtidig undersøge dækningsgraden på ens allerede eksisterende forsikringer. Der er ingen grund til, at de overlapper hinanden.
Kilde: Carlos Cebrian, produktchef hos Spies Rejser.
/ritzau/FOKUS