Tysk bilproducent erkender: – Vi kan intet stille op over for biltyve
De moderne biler er blevet meget mere sikre at bevæge sig rundt i - men er de også blevet bedre sikret mod tyveri? Tyske BMW erkender nu, at de har svært ved at stille noget op over for hackere, der vil have adgang.
Bilerne er blevet smartere, hurtigere og ikke mindst mere sikre de seneste mange år. Og bilproducenterne kan intet stille op over for biltyve.
Men de er altså ikke nødvendigvis blevet sværere at stjæle – og det handler om, at tyvene skaffer sig adgang til de elektroniske signaler, som en moderne bilnøgle sender.
Hos bilisternes organisation FDM understreges det, at der findes flere måder at bryde ind i disse biler på, men at principperne bag systemet er de samme.
Typisk foregår det ved, at tyvene har to enheder, hvor den ene taler med bilen, mens den anden fisker koderne ud af den originale bilnøgle, til at åbne bilen og starte motoren.
Kan skaffe sig adgang på 15 sekunder
– Det eneste, det kræver, er sådan set, at tyvene er tæt på både bil og nøgle, og at de har det rigtige udstyr. Derfra går det virkelig hurtigt. Jeg har set metoden demonstreret, hvor en bil bliver stjålet på 15 sekunder, fortæller Lone Otto, der er leder af FDMs tekniske afdeling.
Metoden gør biler med såkaldt nøglefri systemer mere udsatte end biler med ældre låsesystemer.
Og det fører yderligere problemer med sig, for når en bil stjæles uden brug af den originale nøgle, så kan man som bilejer stå i en svær situation. Bevisbyrden ligger nemlig ikke ved forsikringsselskabet, men hos bilejeren i den situation.
Tysk producent erkender problemet
Nu anerkender tyske BMW, at de har svært ved at gøre noget ved problemet.
I en artikel i britiske Daily Mail erkender bilproducenten fra München, at det er et reelt problem – men samtidig afviser BMW at tage ansvaret i de respektive tilfælde, hvor dyre tyske premium biler er blevet stjålet på denne måde.
Ifølge artiklen arbejder den tyske producent ihærdigt på at løse udfordringen – men der er ikke lige nu og her en løsning på problemet.
Sikkerheden er ikke i orden
Ifølge FDM er det ikke en fremgangsmåde, som endnu har vundet indpas herhjemme – men det er givetvis bare et spørgsmål om tid.
Sådan som markedet ser ud nu, så kan bilfabrikkerne ikke levere nøglefri systemer, hvor sikkerheden er i orden.
Har man et nøglefrit system til sin bil, bør det være en hovedregel, at man ikke opbevarer bilnøglen i entréen, men at man i stedet har det et centralt sted i boligen, så signalerne ikke kan nås udefra.
Forbrugeren skal være opmærksom
– Som forbruger er man nødt til at være opmærksom på den risiko, der er forbundet med de nøglefri systemer, fortæller Per Alkestrup, der er leder af juridisk afdeling hos FDM.
Ifølge ham kan man – hvis man vil være på den mere sikre side – vælge at låse bilen på normal vis.
– Man bør reelt overveje, om der skal nøglefrit system i ens bil, understreger Per Alkestrup.
FDM har i den forbindelse taget kontakt til FIA, de europæiske bilklubbers paraplyorganisation, så man på tværs af landene kan kræve, at bilfabrikanterne løser dette problem.