Trustpilot fjerner dårlige anmeldelser mod betaling
En lang række danske netbutikker har købt en funktion af Trustpilot, som gør det muligt for dem at filtrere dårlige brugeranmeldelser fra på deres netbutik. Det skriver Søndagsavisen.
Funktionen er en del af en af Truspilots betalingspakker til netbutikkerne og gør det muligt at fravælge visning af eksempelvis et-, to- og trestjernede anmeldelser. Hvis man som bruger vil se de dårligere anmeldelser, må man ind på Truspilot.com for at finde dem.
»Det er et godt eksempel på, at det altid er en god idé at forholde sig kritisk til brugeranmeldelser og tænke over, hvilken sammenhæng de indgår i,« siger Jakob Steenstrup, jurist i Forbrugerrådet Tænk, til Søndagsavisen.
»Det er tankevækkende, at Truspilot stiller sådan en funktion til rådighed. Hvis ikke troværdighed og fuld gennemsigtighed er i højsædet, går idéen med brugeranmeldelser fløjten,« tilføjer han.
Hos Forbrugerombudsmanden forklarer fuldmægtig Mette Saabye Maaløe, at det kan være et brud på markedsføringsloven, hvis man som netbutik manipulerer folk til at gøre et køb ved kun at vise gode anmeldelser.
»Man påvirker en transaktionsbeslutning, og hvis man gør det på falsk eller vildledende grundlag, falder det ind under markedsføringslovens paragraf tre om vildledningen,« forklarer hun, men tilføjer, at det altid vil være en vurdering i den konkrete sag.
Truspilot mener ikke, at der er tale om vildledning og kalder det »helt naturligt«, at netbutikkerne kun vil vise de bedste anmeldelser.
»Vi stiller som krav, at der skal fremgå en gennemsnitsscore, antal anmeldelser, og at der skal stå, at der er tale om udvalgte anmeldelser. Så vi mener faktisk, at forbrugeren får en god information. Hvis man så vil dykke ned i de dårligere anmeldelser, må man besøge Truspilot.com, hvor de altid ligger,« siger Mathilde Lykke Bülow, pressechef for Trustpilot, til Søndagsavisen.
BNB